Ne, avio-kompanije nisu najavile da uvode “stojeća sedišta” od 2026. godine

Na društvenim mrežama su aktuelne obmanjujuće teze da niskobudžetne evropske avio-kompanije planiraju da uvedu sedišta, odnosno mesta za stajanje u avionima od 2026. godine.
Ilustracija; Foto: Canva

  • Nijedna avio-kompanija do sada nije objavila da uvodi sedišta za stajanje.
  • Irska niskobudžetna avio-kompanija Ryanair je demantovala da će sedišta za stajanje uskoro biti deo njihove ponude.
  • Italijanski proizvođač sedišta za avione Aviointeriors je objasnio da je maketa stajaćeg sedišta “Skyrider” zapravo konceptualni prototip koji datira iz 2012. godine i da trenutno nije deo zvanične ponude njihovih proizvoda.
  • Objave na mrežama su delimično netačne ili im nedostaje kontekst.

“Počevši od 2026. godine, nekoliko vazduhoplovnih kompanija planira da uvede samostojeća mesta na kratkotrajnim letovima, s ciljem da preveze 20 odsto više putnika i ponude niže cene”, navodi se u objavama koje su se proširile na Fejsbuku. 

Sporne navode da će niskobudžetne evropske avio-kompanije od sledeće godine uvrstiti stojeća sedišta pod nazivom “Skyrider” u svoju ponudu objavili su i brojni domaći portali. 

Pojedini strani mediji objavili su da će “italijanski proizvođač Aviointeriors obezbediti stojeća sedišta irskoj avio-kompaniji Ryanair”, koja bi “počela da ih nudi kao opciju za let već od 2026. godine”.

Međutim, činjenica je da nijedna avio-kompanija do sada nije objavila da uvodi sedišta za stajanje.

Irska avio-kompanija Ryanair je u izjavi za Euronews demantovala da će sedišta za stajanje uskoro biti deo njihove ponude. 

Italijanski proizvođač sedišta za avione Aviointeriors je u saopštenju na Fejsbuku objasnio da je maketa stajaćeg sedišta “Skyrider” zapravo konceptualni prototip koji datira iz 2012. godine i da trenutno nije deo zvanične ponude njihovih proizvoda.

“Još jednom, slika ‘Skyrider’-a kruži internetom, pobuđujući debatu i radoznalost. Kao i prethodnih godina, ovaj nekonvencionalni dizajn sedišta u avionu postao je vruća tema, ali Aviointeriors želi da se umeša kako bi ispravio stvari. ‘Skyrider’, koji se često meša sa finalizovanim sedištem u avionu spremnim za poletanje, zapravo je konceptualni prototip iz 2012. godine. Dizajniran kao smeo odgovor na jedan od najhitnijih izazova vazduhoplovne industrije, uz maksimalno iskorišćavanje prostora i ergonomije, nikada nije bio zamišljen da se shvati zdravo za gotovo. Umesto toga, bio je provokativna vežba u dizajnerskim inovacijama, izazivajući granice onoga kako bi jednog dana vazdušni saobraćaj mogao izgledati… Za sada, ‘Skyrider’ nije deo zvanične ponude. Ali ko zna šta budućnost vazduhoplovstva može doneti?”, navodi se u saopštenju kompanije Aviointeriors objavljenom 22. maja 2025. godine.

O konceptu stojećih sedišta u avionima

Koncept stojećih sedišta “Skyrider” osmislio je italijanski proizvođač sedišta za avione Aviointeriors. Reč je o inovativnim avionskim sedištima koja su dizajnirana tako da putnici budu poluuspravnom položaju, podržani uskim sedištem koje uključuje naslon za stabilizaciju držanja putnika.

Omogućavaju više putnika u avionu zahvaljujući manjem rastojanju između redova i lakšoj konstrukciji. Namenjena su kraćim letovima i mogu smanjiti troškove letenja.

Bezbednosne karakteristike koje su obično prikazane na maketama dizajna stojećih sedišta uključuju sigurnosne pojaseve ili kaiševe u obliku pojasa namenjene za osiguravanje putnika tokom poletanja, sletanja i turbulencije, zajedno sa vertikalnim stubovima koji povezuju svaki red sa plafonom aviona radi dodatne stabilnosti.

Ipak, izazivaju zabrinutost zbog (ne)udobnosti, bezbednosti i regulatornih prepreka. Do sada nisu odobrena za komercijalnu upotrebu.