TS: Za TV oglase u kampanji potrošeno dva miliona evra

Četiri liste na proteklim beogradskim izborima dobile su manje glasova nego što su prikupile potpisa za predaju kandidature, a još toliko lista imalo je više kontrolora na biračkim mestima nego osvojenih glasova. Za reklamiranje na TV stanicama potrošeno je oko dva miliona evra, a u štampi više od 300 hiljada, procenjuje Transaprentnost Srbija.
Funkcionerska kampanja gradskih čelnika, stranačko angažovanje predsednika Srbije, čije ime je nosila izborna lista njegove partije i dominantno prisustvo ove liste u medijima glavne su odlike kampanje za izbor odbornika Skupštine grada Beograda, rečeno je na konferenciji za štampu organizacije Transparentnost Srbija. Monitoring koji je sproveden od raspisivanja izbora zaključno sa izbornim danom pokazao je da je lista okupljena oko Srpske napredne stranke (SNS) i njeni predstavnici pojavila ukupno 340 puta na naslovnicama dnevnih novina, od čega 294 puta u pozitivnom kontekstu, što je za 94 pojavljivanja više nego sve druge liste zajedno.
U predizbornoj kampanji je, kako su rekli iz Transparentnosti Srbije, pored kršenja propisa, uočen i veliki broj aktivnosti koje nisu nezakonite, ali predstavljaju iskorišćavanje javne funkcije kako bi se omogućila dodatna promocija partiji, odnosno stranačkoj listi. Ono što je za njih najproblematičnije jeste da nijednu od ovih pojava nisu ispitali nadležni organi, kao što su javno tužilaštvo, Agencija za borbu protiv korupcije, Reulatorno telo za elektornske medije (REM).
“Funkcioneri su imali toliko aktivnosti da ni najnaklonjeniji mediji nisu uspeli da ih sve pretoče u vesti u okviru svojih večernjih dnevnika. Mesta je, gotovo, bez izuzteka, bilo samo za aktivnosti Aleksandra Vučića u svim posmatranim emisijama, kao i za skoro sve aktivnosti gradskih funkcionera u vestima televizije ‘Studio B’. Prilozi o aktivnostima predsednika Srbije i ujedno presednika SNS-a, čije ime nosi lista oko naprednjaka trajali su gotovo 3.000 sekundi u dnevnicima pet posmtranih TV stanica u dva dana kampanje. Vučićeva lista bila je ubedljovo najzastupljenija i na naslovnim stranicama dnevne štampe u Beogradu”, rekao je Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbije.
Izbori su, kako je naglasio Nenadić, pokazali da su neka pravila nelogična, jer omogućavaju da se pojave izborne liste sa namerno sličnim nazivima, da nosioci budu osobe koje uopšte nisu kandidati za odbornike ili gradonačelnike, ili, pak, da nosilac liste bude osoba koja je u trenutku predaje postojala samo kao u fikciji.
Ono što je dodatno zanimiljivo za predstavnike ove organizacije jeste to što su četiri liste dobile manje glasova nego što su morale da prikupe potpisa za predaju kandidature, a za još toliko lista nisu  glasali ni njihovi kontrolori sa izbornih mesta, koji su plaćeni iz budžeta.
“Ovi podaci mogu biti razlog za ispitivanje validnosti prikupljene dokumentacije, ali i razlog da se ispita sadašnji sistem plaćanja članova biračkih odbora. Naime, za ovu namenu je potrošeno oko million evra iz budžeta, a polovina tog novca (58 miliona dinara) je isplaćena predstavnicima izbornih lista koje nisu imale nikakve šanse da pređu cenzus“, objasnio je Nenadić.
Sama izborna kampanja, kako je rečeno, bila je kraća nego inače, sa manje plaćenih putovanja mitingaša, te stoga jeftinija nego što su bile kampanje za nacionalne izbore. Istraživači Transparentnosti procenili su da je za reklamiranje na TV stanicama potrošeno oko dva miliona evra, a u štampi više od 300 hiljada evra. 
S druge strane, učesnicima u kampanji su na raspolaganju stajala veoma skromna sredstva iz budžeta grada (manje od tri hiljade vera po jednoj listi), što, kažu u ovoj organizaciji, stavlja u izrazito privilegvani položaj predstavnike vlasti, kojima su, osim plaćenih oglasa, dostupni i drugi kanali za predstavljanje biračima. 
Inače, iz budžeta grada Beograda za finansiranje ovogodišnje izborne kampanje izdvojeno je ukupno 317.173 evra, što je, kako navodi Transparentnost, za sedam odsto manje nego što je predviđeno Zakonom o finansiranju političkih aktivnosti.
Za pokriće troškova kampanje, na osnovu izbornog uspeha, SNS može očekivati još 147 hiljada evra, lista koju je predvodio Dragan Đilas oko 60 hiljada evra, Šapićeva 25 hiljada vera, a SPS-JS 20 hiljada evra.
Oko 70 odsto troškova kampanje na TV stanicama je, inače, „otišlo“ na listu SNS-a. Drugoplasirana je Djilasova lista sa 14, 7 odsto udela u TV reklamiranju, a na trećem mestu je lista SPS-JS.
„Ovo su, inače, bili još jedni izbori na kojima građani nisu imali mogućnost uvida u podatke o prihodima i rashodima kampanje dok ona traje, jer će finansisjki izveštaji biti podneti tek mesec dana nakon proglašenja konačnih rezultata“, rekli su iz Transparentnosti Srbija.
Monitoringom su, kako su naglasili, utvrdili i da su se stvari pogoršale kada je reč o prikupljanju takozvanih sigurnih glasova i “anketiranja” birača, što uživo, sa spsikovima iz nekih državnih evidencija, što preko baze telefonskih brojeva. Po svoj prilici, ni jedno ni drugo se, objasnili su iz ove organizacije, nije moglo raditi bez kršenja pravila o zaštiti ličnih podataka.
Naslovna fotografija: Fonet/Medija Centar