Upomoć, u mreži sam!

“U prvih godinu dana rada predsednika Nikolića unapređena je pozicija Srbije”, objavljeno je na Tviter nalogu Tomislava Nikolića 11. juna. Na ovu tvrdnju, za koju je teško reći na šta se odnosi, pošto link u tvitu vodi na početnu stranicu internet sajta predsednika, stiglo je nekoliko pitanja i komentara. Ni na jedno nije odgovoreno. Time je potencijal ove društvene mreže za uspostavljene direktne, dvosmerne komunikacije između političara i građana u potpunosti zanemaren. I to nije slučaj samo u ovom primeru. Na Tviter nalogu predsednika Nikolića, pokrenutom prošlog avgusta, on ne piše lično, već su tvitovi u trećem licu. Informativna služba oglasila se na ovaj način 276 puta, ali ni jednom nije ušla u komunikaciju sa drugim tviterašima. Inače, prema analizi dnevnika ‘Danas’ od 17. juna, predsednik Srbije se sa 7.632 pratilaca na ovoj društvenoj mreži, u konkurenciji svih evropskih predsednika, našao na devetom mestu!

Nikolic

Potencijal društvenih mreža u sferi političke, medijske i društveno-angažovane komunikacije, iako su joj krajnji dometi podložni kontroverzama, mnogo je veći od onog koji koriste predsednik Srbije i njegov tim za komunikaciju.

Moć društvenih mreža

Tvit od samo jedne reči – „uhapšen“ pomogao je, pre nekoliko dana, novinaru kanadske televizije Si-Bi-Si Saši Petričiću, da ubrzo bude oslobođen iz turskog zatvora. On je uhapšen dok je snimao nerede na istanbulskom trgu Taksim. Njegov kratki zapis od 13. juna prenet je dalje 1.354 puta. U intervjuu za ‘Politiku’ Petričić je opisao šta se desilo: „Odglumio sam da ne razumem naređenje jer ne govorim turski, pa sam u prvom zgodnom momentu na svom ’Tviteru’ napisao ’uhapšen’. Nisam imao vremena da proveravam da li je poruka otišla u etar, ali kasnije će se ispostaviti da upravo tom tvitu možemo da zahvalimo što smo sada na slobodi“… Kolege iz Si-Bi-Sija su videle poruku i odmah su obavestile kanadske vlasti u Otavi. Oni su pokrenuli mašineriju koja je kontaktirala sa turskim ambasadorom i šefom diplomatije, koji su povukli dalje poteze.

Drustvene mreze

Na prošlonedeljnoj beogradskoj promociji knjige „Internet demokratija. Obećanja i granice“, francuski sociolog Dominik Kardon, koji sebe vidi kao optimistu u pogledu kapaciteta Interneta za demokratizaciju i angažman u društvenoj sferi, naglašava da internet nije samo još jedno sredstvo komunikacije, već i način za jačanje građanskog društva, odnosno omogućavanje građanima da se angažuju bez posredovanja institucija ili tržišta. Uprkos tome što se na internetu obično produžava moć koja postoji i u drugim sferama, ovaj medij ipak ostavlja mogućnost za kreiranje uticaja aktivnim učestvovanjem u digitalnom svetu.

Sa druge strane su oni teoretičari koji govore o lažnom aktivizmu društvenih mreža. Oni, na primer, podsećaju da je broj ljudi koji na Fejsbuku tvrdi da će učestvovati na nekom događaju najčešće mnogo manji od broja onih koji stvarno dođu. Takav je, na primer, bio slučaj sa protestima povodom seče platana pre nekoliko godina na Bulevaru kralja Aleksandra u Beogradu. Naime, tada je neformalno udruženje „Sačuvajmo beogradske platane“, koje je na društvenim mrežama okupljalo 13.000 članova i nastojalo da spreči seču platana, danima je najavljivalo da će telima braniti drvorede na Bulevaru. Ipak, kad je seča stabala počela, okupilo se svega 20 aktivista ovog udruženja.

Ipak, ponašanje građana nije uvek takvo, a primer su pomenuti protesti na trgu Taksim. Više od dve nedelje duga građanska pobuna kao povod je imala ekološke razloge – najavljenu izgradnju tržnog cetra na mestu parka. Ubrzo se pretvorila u bunt protiv vlasti i protiv njene prekomerne upotrebe sile. U ovim dramatičnim događajima bitnu ulogu imale su društvene mreže, a posebno Tviter. S obzirom na to da su tradicionalni mediji vrlo slabo pratili ove proteste, društvene mreže postale su bitan izvor informacija i koodinacije, pri čemu na ovu temu tviteraši šalju i po nekoliko hiljada poruka u minutu.

 

EPS pomno prati društvene mreže

Menadžment Elektroprivede Srbije ubuduće će svakodnevno čitati i analizirati sve komentare, kritike ili pohvale koje se budu objavljivale na internet blogovima, forumima, „fejsbuku”, „tviteru” i drugim socijalnim mrežama, saznaje list „Alo“. Ovo javno preduzeće je nedavno raspisalo javnu nabavku male vrednosti za uslugu „medija monitoringa“, a u tome bi trebalo da im pomogne marketinška agencija koja za tu vrstu usluga da najpovoljniju ponudu.U EPS-u ovakvu odluku objašnjavaju „brigom o kupcima“ i ističu da to zahteva potreba tržišta električne energije.

– Pripremamo se za jednu ozbiljnu tržišnu utakmicu, jer je došlo do liberalizacije tržišta. Želimo da povećamo stepen brige o kupcima i samim tim želimo da njihove probleme, sugestije, primedbe i stavove bolje osluškujemo. Želimo maksimalno da iskoristimo internet kao još uvek najjeftiniji panel komunikacije i samim tim treba da pratimo i ono što se na njemu dešava. Sistem kvaliteta nas obavezuje na povećanje brige o kupcima i zato ćemo koristiti sve kanale komunikacije – kaže za „Alo!“ Jelena Vujović iz EPS-a i dodaje da se nada da mesečni trošak „medija monitoringa“ približno biti na nivou dosadašnje cene od oko 27.000 dinara.
Alo, 17. 6. 2013. godine