Tunel koji spaja puteve i odvaja ljude

Tunelska varijanta na trasi kod Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru sve je izvesnija! Nepopustljivost Vlade Srbije i raspisivanje tendera za izvođača radova bez prethodnog razmatranja dva idejna rešenja koje je projektovao CIP, sa tunelom i bez tunela, razbesnelo je građane Predejana. Oni smatraju da će izgradnjom tunela mesto biti odsečeno od sveta i da će mnogi stanovnici biti primorani da napuste ovaj kraj. Njihov revolt je toliki da sada traže da se ministru prostornog planiranja Oliveru Duliću oduzme Oktobarska nagradu Grada Leskovca.

„Gospodin, ministar Oliver Dulić pre godinu dana dobio je Oktobarsku nagradu grada Leskovca, najviše priznanje, proglašen je za počasnog građanina i umesto da bude promoter svega što se događa i što je stav Skupštine Grada, nije našao za shodno da dođe na nedavnu javnu raspravu o trasi autoputa krog Grdeličku klisuru.“ (predsednik MZ Predejane Dragan Savić, gradleskovac.net, 19. 11. 2011. godine)

Buše tunel, buše i koaliciju

Predviđena izgradnja tunela na tom delu autoputa i zaobilazak Predejana podelila je i dva prva čoveka Leskovca. Na inicijativu svih odbornika Skupštine grada Leskovca zakazana je rasprava uporedne analize oba rešenja: projekta deonice auto-puta kroz Grdeličku klisuru kod Predejana koje predviđa probijanje tunela i na osnovu kojeg je već raspisan tender za izvođače radova i projekta koji je sačinio sabraćajni institut CIP, u kojem nema tunela i koje je, treba napomenuti, jeftinije je za 10 miliona evra.

Skup se pretvorio u farsu, a predsednik Skupštine grada Živojin Stefanović, inače vatreni pobornik opcije da autoput prođe kroz Predejane, bio je ogorčen jer raspravi nisu prisustvovali ministri Vlade Republike Srbije, kao i direktori preduzeća Koridori Srbije i Putevi Srbije.

„Na osnovu razgovora koji sam imao imam nepodeljeni utisak, čak i uverenje da je vrh države nadležnim ljudima zabranio dolazak u Leskovac. Pa čak i CIP-u, koji je projektant. To je odnos državnog vrha prema Leskovcu i jugu Srbije, što je nedopustivo.“ (predsednik Skupštine grada Leskovca Živojin Stefanović, JUGpress, 16. 11. 2011. godine)

Gradonačelnik Leskovca Slobodan Kocić, sa druge strane, smatra da su reči predsednika skupštine na račun republičkog rukovodstva prejake. Iako borba „za i protiv tunela“ traje već dve godine gradonačelnik je tek nedavno prvi put javno izneo svoje mišljenje ističuči da je izgradnja tunela maltene gotova stvar.

„Ovde je struka rekla da tako mora da bude. Evo primera kako izgleda trasa auto-puta E70 pored Dimitrovgrada. Daleko je trasa tamo na planinama, na tunelima, i logično je da se taj saobraćaj visokofrekventni izmešta iz naselejnih mesta. Zamislite samo da sve četiri trake prolaze u sred Predejana. To bi bila katastrofa.“ (gradonačelnik Leskovca Slobodan Kocić, Web016, 16. 11. 2011. godine)

Nakon što je Republičko tužilaštvo za organizovani kriminal odbacilo krivične prijave, koje je Skupština Leskovca podnela protiv čelnika Puteva Srbije, Koridora Srbije i ministarstava za infrastrukturu i životnu sredinu Vlade Srbije, Živojin Stefanović je to prokomentarisao sledećim rečima:

„Tužalaštvo nije pravilno ocenilo argumente grada Leskovca, te da takozvana ‘tunelska mafija’ silom nameće skuplje rešenje u vidu nepotrebne zaobilaznice oko Predejana i nepotrebno prokopavanje tunela na Koridoru 10.“ (predsednik Skupštine grada Leskovca Živojin Stefanović, TV Leskovac, 14. 11. 2011. godine)

Krvične prijave bile su podnete marta 2011. godine zbog sumnje da su čelnici tih preduzeća i ministarstava prihvatili idejno rešenje za novu trasu autoputa kod Predejana koje je skuplje za 10 miliona evra od onog koje su predložile leskovačke urbanističke službe. Prvi čovek leskovačke skupštine naveo je i „opštu ocenu“ da je izvođač radova unapred poznat i da se prema njegovim interesima krojio tender za izvođenje radova kod Predejana, koji je preduzeće „Koridori Srbije“ raspisalo 6. oktobra 2011.

Neumoljiva republika i nepopustljivi grad

Povodom žalbi grada Leskovca što auto-put ne prolazi trasom koji oni predlažu ministar prostornog planiranja Oliver Dulić je rekao da o trasi Koridora 10 ne odlučuju lokalne samouprave već je to stvar od državnog interesa i postoje stručni postupci kojom trasom će magistrala prolaziti.

„Meni je žao što postoje oni koji su nezadovoljni, ali je jasno da će oni uvek postojati. Svi koji žive u selu Predejane neće biti oštećeni, jer će imati izlaz na auto put i svi koji brinu o sudbini motela Predejane, koji je važan za razvoj sela, ne treba da strahuju.“ (ministar prostornog planiranja Oliver Dulić, Južne vesti, 31. 3. 2011. godine)

Izgradnje će svakako biti. Eksproprijacija zemljišta, kuda bi trasa Koridora trebalo da prođe, već je u toku, kao i razmeravanja buduće trase Koridora 10 od mosta kod Grdelice do izlaza iz Predejana. Skupština grada je, opet, usvojila Prostorni plan, ali uz ogradu da ne prihvata rešenje trase puta koji vodi kroz tunel. Nadgornjavanje republike i grada će se, po svemu sudeći, nastaviti. Meštani Predejana čekaju epilog, uz zebnju da bi taj kraj u narednih desetak godina mogao zamreti zbog nečije loše procene ili interesa.