Stranke aktivnije na Fejsbuku, lideri na Tviteru

U periodu predizborne kampanje, najveći broj reakcija na Tviteru beleže objave sa profila lidera političkih stranka koje ne pripadaju vladajućoj većini, a prednjače objave lidera opozicije koji zagovaraju bojkot predstojećih izbora. Međutim, u pogledu deljenja (“share”) objava od strane pratilica, ubedljivo vode profili stranka i lidera vladajuće većine, pokazalo je istraživanje posmatračke misije Crte.

Crtin izveštaj govori da opozicija više lajkuje, vladajuća većina više šeruje, a snaga po broju pratilaca na društvenim mrežama nije uvek merilo političke snage u realnom životu. Takođe, brojne političke partije, a pre svega njihovi lideri, prerano su okrenuli leđa Fejsbuku koji je i dalje daleko posećeniji i uticajniji od Tvitera, gde su politički lideri najaktivniji.

Prema rečima Tare Tepavac iz Crte jeste važno koliko je neki profil na društvenim mrežama aktivan, ali je još važnije do koliko ljudi na kraju ta objava dopre, jer neko može imati 50 objava dnevno i ta aktivnost se beleži, ali ako je to videlo samo pedesetoro ljudi, uticaj praktično ne postoji.

„Ako bismo sve objave delili na profile vlasti i profile opozicije, istraživanje pokazuje da opozicija vodi i po broju objava i po lajkovima i po šerovima i dopire do najvećeg broja ljudi. Međutim, to je samo kada gledamo sve profile zajedno, ali ako se fokusiramo na pojedinačne profile, onda je ubedljivo najjača Srpska napredna stranka koja ima najviše objava i najviše reakcija”, kaže Tepavac.

Ona dodaje da se na Fejsbuku više oglašavaju stranke i te poruke dopiru do duplo većeg broja ljudi nego poruke koje lideri stranaka kao pojedinci objavljuju na Tviteru.

„Pošto smo pratili period pre i posle vanrednog stanja u Srbiji, primetno je da su na društvenim mrežama političari u maju bili aktivniji nego u martu, pa ako je pre vanrendog stanja objava sa profila neke stranke pregledana oko 82 miliona puta, sada stigne do 120 miliona pregleda”, objašnjava Tepavac.

 

U periodu pre proglašenja vanrednog stanja, od 4. do 16. marta, lideri i stranke koji nisu deo vladajuće većine imali su tri puta više objava od profila stranka i funkcionera vladajuće većine.

Izvor: Crta

Ovaj podatak ukazuje na pokušaj opozicije da nedostatak medijskog prostora u komunikaciji sa građanima nadoknadi upravo putem društvenih mreža, navedno je u istraživanju. U periodu od 12. do 24. maja, političke stranke i lideri opozicije bili su skoro četiri puta aktivniji na društvenim mrežama.

Interesantno je da od praćenih 7,5 hiljada objava, polovina dolazi sa pet najaktivnijih profila, a drugu polovinu čine svi ostali.

Izvor: Crta

Preliminarna Crtina analiza aktivnosti profila političkih stranaka na Tviteru pokazuje da je Srpska napredna stranka najaktivnija, ima najviše pratilaca i broj reakcija. Sledi Demokratska stranka, pokret Ne davimo Beograd, Savez za Srbiju i pokret Dosta je bilo. Kada je reč o objavama, pored naprednjaka izuzetno je aktivna Nova stranka i Dveri.

Na Fejsbuku prednjači profil Srpske radikalne stranke, nešto manje pratilaca ima Dosta je bilo, dok je treća Srpska napredna stranka. Veliki broj Fejsbuk pratilaca imaju Ne davimo Beograd i Pokret obnove kraljevine Srbije.

Ovo su rezultati prvog dela monitoringa društvenih mreža koji je Posmatračka misija Crte započela u martu 2020. godine. Analizirani su relevantni profili političkih stranaka i partijskih lidera izabranih na osnovu tri kriterijuma:

  1. političke stranke odnosno organizacije koje su stekle mandat u XI sazivu Skupštine Srbije,
  2. političke stranke odnosno organizacije koje će prema istraživanjima javnog menjenja na predstojećim parlamentarnim izborima osvojiti više od 1 odsto glasova, 
  3. i političke stranke odnosno organizacije koje su na poslednjim lokalnim izborima osvojile više od 1 odsto glasova i stekle vidljivost na nacionalnom nivou. U narednom periodu Crta će objaviti i detaljnu analizu tema koje su bile najzastupljenije u kampanji, da li je bilo govora mržnje i čije su objave stigle do najvećeg broja ljudi.