“Šok kampanja” obrenovačkog Toplovoda

“Obrenovčani su izuzetno savesni i više od 95 odsto njih redovno izmiruje svoje obaveze. I upravo zbog tih 95 odsto imamo obavezu da se ostalima, koji su u onih  pet odsto, obratimo na jedan drugi način koji nije prijatan, ali to je naša obaveza da bi ovi koji su savesni mogli da očekuju sigurnu isporuku toplotne energije.“ Ovako direktor JKP “Toplovod” Obrenovac Boris Ivković objašnjava zašto se njegovo preduzeće odlučilo da putem TV spota, koji je krajem septembra emitovan više puta na lokalnoj  televiziji, utiče na neredovne platiše. U spotu, za koji su se mogli čuti komentari da je uznemirujući i neukusan, prikazani su radnici obrenovačkog “Toplovoda” kako ulaze u stanove građana, skidaju radijatore i seku priključke za grejanje u dvorištu individualnih domaćinstava zbog neizmirenih obaveza.

Obrenovac ima tu privilegiju da, zahvaljujući daljinskom sistemu grejanja zasnovanom na proizvodnji tople vode na TENT-u, tokom grejne sezone ima grejanje koje funkcioniše 24 sata dnevno. Prema rečima direktora Ivkovića, ovaj sistem daljinskog grejanja sa više od 500 kilometara mreže, po razgranatosti i dužini, treći je u Srbiji (odmah posle Beograda i Novog Sada), a po samoj grejnoj površini je među prvih osam sistema daljinskog grejanja. Naravno, da bi takav sistem funkcionisao, neophodno je redovno održavanje, a ono je, svakako, moguće samo ukoliko se vodi računa o redovnoj naplati potraživanja. Ipak, da li je bilo neophodno da se JKP “Toplovod” i pored visokog procenta naplate (95 odsto), ovako obrati korisnicima svojih usluga?

“Procenat naplate varira iz mesec u mesec i ja sam saopštio prosečan podatak. Podaci iz 2012. godine se kreću od 86,77 odsto do 118,63 odsto (u ovom slučaju su naplaćena neka potraživanja iz prethodnog meseca, naplaćeno je više od fakturisanog, pa je procenat preko 100). Neki prosek naplate je uvek između 90 i 96 odsto. S obzirom na to da smo svesni da se na potraživanjima mora stalno raditi, naše opredeljenje je da imamo kampanje kojima ćemo održavati redovnost naplate i uticati na korisnike. Prepuštanje ovog važnog segmenta poslovanja slučaju, neminovno bi dovelo do pada procenta naplate“, ističe direktor Ivković za Istinomer.“

„Redovne platiše nisu uznemirene kampanjom“

On podseća na to da i druga preduzeća pojačavaju pritisak na građane da redovno plaćaju račune.

“Pošto vršimo i analizu tržišta i pratimo trendove, pokazatelji govore da su budžeti građana limitirani, a troškovi (električna energija, voda, telekomunikacione usluge, grejanje) sve veći. Pored toga i druga preduzeća pojačavaju pritisak na redovno plaćanje (sigurno i vi pratite šok-kampanje Elektrodistribucije). Oni koji ne plaćaju, više puta su opominjani i jasno je da su nesavesni, te smo se opredelili za šok kampanju koju ćemo nastaviti sa prvim hladnim danima. Oni koji redovno, plaćaju, nisu uznemireni kampanjom. Oni koji ne plaćaju kampanjom i treba da budu podstaknuti da počnu sa plaćanjem. Istovremeno sa ovom kampanjom nudimo i mogućnost reprograma duga na više od 12 rata i tu uvek postignemo dogovor sa dužnicima. Naš je zadatak da isporučujemo toplotnu energiju i da to naplatimo. Kampanje ćemo kreirati po nekim pravilima marketinga, a biće ih i negativnih, ali i pozitivnih medijskih nastupa. U svakom slučaju, uvek se zahvalimo redovnim platišama, a neredovni mogu očekivati ovakve kampanje, opomene, isključenja, izvršenja i utuženja.”

Direktor Ivković je nedavno izjavio da značajan broj pravnih lica i samostalnih radnji, njih oko 400, ne plaća svoje dospele obaveze. Ipak, primetno je da se Toplovod u svom spotu njima ne obraća.

“Pravnim licima se obraćamo direktnim kontaktom u pisanom obliku. To su pravni subjekti i nije potrebna kampanja da bi gradili osećaj odgovornosti. Kod pravnih lica je obaveza da dobijenu fakturu proknjiže i plate. Pravna lica opominjemo, realizujemo menice, blokiramo im račune i svoje potraživanje namirujemo isključenjem, izvršenjem i utuženjem”, kaže Ivković za Istinomer.

Ombudsman: Ulazak u stan samo uz pristanak vlasnika ili nalog suda

Zaštitnik građana Saša Janković naglašava da “ne samo da je zakonita, već je i opravdana” odluka javnih preduzeća da građanima koji u dužem periodu ne izmiruju račune uskrati dalje korišćenje usluge. On dodaje da ukoliko građanin odbije da u svoj stan na svoj posed primi nadležne službe komunalnog preduzeća, „one nisu ovlašćene ni na kakvu radnju prisile, odnosno ulaska u privatne prostorije ili prostor bez saglasnosti vlasnika”.

Saša Janković

“Ustavom garantovana nepovredivost stana znače, dakle, da je pristup privatnim prostorijama ili prostoru moguć samo uz pristanak vlasnika ili nalog suda (uz Ustavom propisane izuzetke o kojima ovde nije reč). Građanin će postupiti savesno i opravdano ako uskrati pristup svom posedu samo ukoliko u dobroj veri smatra da odluka o obustavi pružanja usluge nije doneta zakonito, odnosno pravilno, ili ako se radnici javnog preduzeća ponašaju neprimereno ili pričinjavaju nepotrebnu štetu. U slučaju da vlasnik odbije da dozvoli pristup stanu, kući, dvorištu ili drugom svom posedu, a taj pristup je neophodan da se sprovede zakonita i pravilna odluka javnog preduzeća, javno preduzeće postupiće pravilno ako od nadležnog suda, koristeći raspoloživa pravna sredstva, zatraži i izdejstvuje nalog za pristup stanu ili drugom posedu, i na osnovu tog naloga izdejstvuje i asistenciju organa unutrašnjih poslova.”