Pola godine rata u Ukrajini: Domaći mediji i dalje dominantno proruski

Za razliku od prva tri meseca trajanja rata u Ukrajini kada je ova tema bila dominantna u medijima i u potpunosti marginalizovala sve druge teme, tokom leta se o njoj dvostruko manje izveštavalo, pokazuju podaci monitoringa medija koji sprovodi Crta. I pored toga, Rusija je u junu i julu ostala sila koja se daleko najviše pominje u svim vrstama medija. Češće pozitivno nego negativno.

Gledajući i van konteksta rata u Ukrajini, Rusija je na prvom mestu po broju pominjanja u srpskim medijma smenila Ameriku, koja je do sada prednjačila. 

 

Iako je otvorena podrška Rusiji od početka rata donekle ublažena, najuticajniji mediji i dalje češće izveštavaju u njenu korist, a protiv Zapada. U davanju podrške Rusiji prednjače televizije sa nacionalnom pokrivenošću (posebno njihovi Jutarnji programi), kao i deo dnevne štampe, dok internet portali imaju nešto balansiraniji pristup. 

 

Takođe, rat je doveo do povećanog broja medijskih objava u kojima je Rusija negativno predstavljena, ali se o ovoj državi i dalje izveštava pozitivnije nego o zapadnim akterima (Evropska unija, SAD i NATO).

 

Jedan deo medija promoviše rusku stranu, a negativno prikazuju zapadne sile i kada je reč o sukobu u Ukrajini, uz iznošenje neproverenih informacija i manipulisanjem činjenicama, te prenošenjem većinom izjave ruske strane.

Tokom leta je nastavljen trend u kojem mediji često izveštavaju o događajima isključivo iz perspektive Rusije, a pogotovo u odnosu na ratna dejstva oko nuklearne elektrane Zaporožje, ubistvo Darje Dugine, te o međusobnom odnosu između svetskih sila. Primetno je glorifikovanje Rusije i Vladimira Putina, a diskreditacija Volodimira Zelenskog. 

To je jasno već kroz pristrasne i neutemeljene tvrdnje koji se objavljuju na naslovnim stranama dnevnih novina, ali i u najavama centralnih informativnih emisija koje emituju televizije sa nacionalnom pokrivenošću.

Informer: Ispovest američkih plaćenika – Mediji su nas zaludeli, Rusi nisu agresori  

Srpski telegraf: Aktivirane moćne raketa – Putin Bodežom razara Evropu

Srpski telegraf: Tvrde da je previše zdrav – CIA planira likvidaciju Putina?

TV Happy: Kijev priprema provokacije oko nuklearne elektrane Zaporožje

Večernje novosti: Kontraofanziva Kijeva jalov posao – Pao Seversk, Rusi drže 20 odsto Ukrajine

Kao izvori dezinformacija o ratu u Ukrajini u regionu prednjače Sputnik, Informer, Večernje novosti, Alo, Srbija Danas, srbin.info, Republika (portal Srpskog telegrafa), pokazuju rezultati analize koju je objavila regionalna mreža organizacija koje se bave fektčekingom SeeCheck.

„Mediji iz Srbije su najčešći izvori dezinformacija za čitav region, a među njima dominiraju tabloidi koji su, bez izuzetka, politički naklonjeni trenutnim vlastima“, jedan je od zaključaka navedene analize.

 

Zapad krivac i u regionalnim i u globalnim temama

 

Tokom juna i jula, događanja vezana za rat u Ukrajini skrajnuta su u medijima pod uticajem poplave regionalnih tenzija. Primarne teme izveštavanja srpskih medija postale su tenzije sa Kosovom i Hrvatskom, ali kao i u slučaju izveštavanja o ratu u Ukrajini – Zapad je često predstavljen kao posredni krivac i zaštitnik “neprijateljskih država”.

U kontekstu rata, Srbija je često predstavljena kao žrtva zbog pritisaka Evropske unije, koje država trpi zbog neuvođenja sankcija Rusiji, što je jedan od najučestalijih narativa u domaćim medijima. 

Domaći mediji skoro svakodnevno zloupotrebljavaju činjenicu da će sukob u Ukrajini uticati na povećanje cena hrane i energenta. Ove poslednice se opisuju kao rezultat sankcija koje su uvedene Rusiji, dok se prikazuju se prazni rafovi po evropskim zemljama i najavljuju apokaliptični scenariji koje će ove zime poruzorokvati nedostaci gasa. U isto vreme, građani nemaju priliku da u medijima saznaju detalje o posledicama sankcija u samoj Rusiji.

Dezinformacije i još češće manipulativno prenesene činjenice koje su stremile da demonizuju Zapad uglavnom su posledica novinarskog preterivanja i pristrasnog izveštavanja. Crtin monitoring beleži pozitivan ton prema Rusiji u najvećem broju medijskih objava koje sadrže dezinformacije.

Naslovna fotografija: Canva