BIRODI: Mediji površno o korupciji

Uloga medija u borbi protiv korupcije danas se svodi se samo na izveštavanje o ovoj pojavi. Prema dvomesečnom istraživanju Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) korupcija je u medijima veoma zastupljena tema, ali  na pogrešan način.

BIRODI

Bez analitičkih tekstova i dubljeg istraživanja na ovu temu, srpski novinari uglavnom površno pišu o borbi protiv korupcije, zaštiti uzbunjivača ili antikorupcijskim merama, ističu u BIRODI-ju.  

 „U značajnom broju medijskih izveštaja ima nepotpisanih tekstova, kršenja pretpostavke nevinosti i drugih etičkih standarda. Ima malo priloga na temu izgradnje pravnog okvira. Nismo našli nijedan tekst koji bi se analitički bavio strategijom borbe protiv korupcije“ (Zoran  Gavrilović, BIRODI, 11.10.2013.)

Izveštaj je obuhvatio izveštavanje ukupno 12 televizijskih stanica i dnevnih listova – RTS, TV Pink, TV Prva, B92, Skaj plus, TV Vojvodina, Politika, Blic, Kurir, Večernje novosti, Informer i Naše novine u julu i avgustu.

„Zamena za istraživačko novinarstvo u Srbiji je senzacionalizam. Vi imate tekst i u njemu neki dokument koji može da bude indikator korupcije, ali kad vi vidite naslov koji je senzacionalistički, kada vidite neimenovani izvor, kada vidite da tekst nije potpisan to može da vam stvori sumnju da li je to neko „gura“ kroz medije neki slučaj“ (Zoran  Gavrilović, BIRODI, 11.10.2013.)

Prema istraživanju, u većini slučajeva izveštavanje se zasniva na zvaničnim informacijama dobijenim od instituciija ili prenetih sa agencija bez dodatnog produbljivanja i istraživanja.

 „RTS jako malo vremena i prostora posvećuje temi korupcije. Radi to na informativan i pogrešan način a kao javna televizija ima odgovornost da doprinese javnom diskurusu i unapredi antikoruptivnu dimenziju i da kao javni medij sa najvećim uticajem doprinese proaktivnoj ulozi medija u borbi protiv korupcije.“ (Zoran  Gavrilović, BIRODI, 11.10.2013.)

Zašto mediji nisu aktivniji u borbi protiv korupcije? Ko je odgovaran za takvo stanje u medijima i kome to odgovara? U situaciji kada je vlasništvo nad medijima potpuno netransparentno, a po izgledu naslovne stranice naslutite kome se novine priklanjaju, malo je verovatno da će mediji imati proaktivnu ulogu u borbi protiv korupcije.