Put od Obrenovca do Čačka otvaramo do 28. juna

Ministarka građevinarstva o izgradnji puta Obrenovac – Čačak (TV Happy, 14.5.2019. godine)
“Mi ćemo sad na leto, verujem do Vidovdana, pustiti, dakle, od Obrenovca do Čačka potpuno auto-put. To je nekih 103 kilometra auto-puta. Planiramo negde do Vidovdana da ga pustimo. Verujem da ćemo uspeti.“
Potpredsednica vlade Republike Srbije i ministarka građevinarstva i infrastrukture Zorana Mihajlović, u gostovanju na televiziji “Happy” sredinom maja ove godine, izjavila je da će autoput od Obrenovca do Čačka biti pušten do Vidovdana, odnosno 28. juna 2019. godine.
 
*
Foto: Fonet/MGSI
Ovom obećanju, prethodila je i najava iz aprila meseca ove godine, u kojoj je ministarka građevinarstva, gostujući u Dnevniku televizije RTS, ocenila da će “103 kilometara puta na Koridoru 11 između Obrenovca i Preljine pre leta biti pušteno u rad”.
 
I predsednik Srbije Aleksandar Vučić, prilikom obilaska radova na izgradnji mosta preko Save i Kolubare u maju ove godine, potvrdio je obećanje ministarke Mihajlović.
 
“Mi ćemo put Obrenovac – Čačak, autoput Obrenovac – Čačak, u narednih mesec i po dana u potpunosti da otvorimo za saobraćaj. Dakle imaćete autoput Obrenovac – Čačak već za mesec i po dana“, ocenio je tada predsednik Vučić.
 
Međutim, kako se obećani datum za završetak radova bližio, ministarka građevinarstva pri obilasku trase sve tri deonice Koridora 11, Obrenovac – Ub, Ub – Lajkovac i Lajkovac – Ljig, 20. juna ove godine, pomerila obećani rok i navodi da će “autoput od Obrenovca do Ljiga, u dužini od oko 63 kilometra, biti završen i pušten u saobraćaj do 15. avgusta.”
 
“Do tada ću im stajati nad glavom, sve dok rok ne bude ispoštovan”, rekla je Mihajlović, i dodala da su deonice “trebalo da budu otvorene 28. juna, ali da je rok pomeren, pre svega, zbog kišovitog aprila i maja”.
 
Ministarka je tom prilikom naglasila i da “rokovi moraju da se poštuju”, dok je za kašnjenje sa završetkom radova ponovo okrivila prethodnu vladu i tadašnjeg ministra građevinarstva Milutina Mrkonjića.
 
“Da nije pravljena od gline i od blata, mi bi ovaj auto-put imali pušten još prošle godine. Mi popravljamo na trinaest mesta ovu deonicu. Neki se sećaju možda prošle godine kada smo došli da popravljamo ovu deonicu, to je… mogli ste da vidite mulj, blato i glina. Od toga je pravljen autoput. Dakle, toga više u Srbiji, dok je ove vlade, dok je ovog ministarstva, i verujem u budućnosti, nikada više neće biti”, istakla je Mihajlović.
 
U odgovoru Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture na pitanja o razlozima za probijanje rokova, navodi se da su se “najave u vezi sa rokovima za završetak radova na deonicama na auto-putu na Koridoru 11 od Obrenovca do Ljiga, sa kojima je Ministarstvo izlazilo u javnost, zasnivale na podacima i procenama koje je Ministarstvo dobilo od izvođača radova, kineske kompanije Šandong, kao i podizvođača, firme Energoprojekt.”
 
*
Foto: Fonet/MGSI

Dalje, u odgovoru objašnjavaju da “imajući u vidu da od aprila traje kišno vreme koje direktno utiče na završetak radova, glavni izvođač na deonicama od Obrenovca do Ljiga, kineska kompanija Šandong, obavestio je Ministarstvo da će deonice moći da budu puštene u saobraćaj krajem leta, a ne do 28. juna 2019. kako je bilo najavljeno. Novi rok o kojem je izvođač obavestio Ministarstvo je 15. avgust 2019. godine, a Ministarstvo će nastaviti da kontroliše izvođenje radova kako bi tog datuma auto-put bio pušten u saobraćaj. Završetkom izgradnje deonica od Obrenovca do Ljiga, biće pušteno u saobraćaj ukupno 103 km auto-puta od Obrenovca do Čačka.”

 
Probijanje obećanog roka za ovu put na Koridoru 11 ne bi bilo toliko problematično da ne predstavlja samo jedno u nizu neispunjenih obećanja o roku za deonicu Obrenovac – Preljina, odnosno Beograd – Čačak.
 
Naime, Mihajlović je još prilikom dolaska na funkciju ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 2014. godine zadavala, iz sadašnje perspektive gledano, preoptimistične rokove.
 
“Koridor 11 od Beograda do Čačka mora biti gotov do početka 2017. godine”, izjavila je Mihajlović još u decembru 2014.
 
No, ispostavilo se da od ovog obećanja ministarke Mihajlović neće biti ništa jer početkom 2017. godine, radovi na Koridoru 11 još nisu bili ni blizu završetka. 
 
Štaviše, krajem 2017. objavljeno je da je jedan deo deonice Ub – Lajkovac propao i da će morati ponovo da se radi. Resorno ministarstvo je zbog toga podnelo krivične prijave protiv nekoliko osoba na čelu sa bivšim ministrom Milutinom Mrkonjićem. Upravo je to poslužilo kao alibi za ponovno kašnjenje i nove rokove za završetak puta, iako u tom trenutku nisu bile završene ni druge dve deonice od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, o čemu je Istinomer već pisao.
 
Najavljeno je da će narednih godinu dana trajati sanacija oštećenja na deonici Koridora 11 Ub – Lajkovac, gde će oko 4,5 kilometara auto-puta morati da se gradi ispočetka. Ekspertiza koju je uradio CIP pokazala je da radovi nisu dobro izvedeni i da su korišćeni neodgovarajući materijali.
 
Tri firme su vršile nadzor na gradilištu u periodu od 2010. do 2014. Institut za puteve radio je nadzor trase, CIP – objekata, odnosno mostova na deonici, a po isteku ugovora – nadzor preuzimaju „Koridori Srbije“.
 
U međuvremenu je deonica bila tri meseca bez nadzora.
 
„Nadzor je broj jedan! Imate razne vrste nadzora za razne vrste radova. Trebalo je – ako je loše rađeno da tog momenta spreče dalju gradnju, odnosno da se sačeka da se prosuši tlo, da se materijali, ako su neadekvatni, zamene onima koji su propisani i koji odgovaraju. Međutim, sve je to ljudski faktor“, naveo je tada Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko-inženjerske komore.
 
I od predsednika Aleksandra Vučića je tada stiglo novo obećanje i novi rok za završetak radova koji je podrazumevao kraj 2018. godine. 
 
„Radimo puteve više nego ikada, završićemo sve koridore u sledećoj godini, sem deonice Surčin – Obrenovac, imaćemo kompletan završen Koridor 11 do Čačka. Kreće izgradnja Čačak – Požega da, koliko možemo, zaobiđemo Ovčarsko – kablarsku klisuru“, kazao je tada predsednik Vučić.
 
Međutim, kako se približavao kraj 2018. godine dešavali su se sve učestalije optužbe račun Ministarstva građevine i infrastrukture od strane pojedinih građevinskih kompanija koje su izvodile radove na izgradnji autoputa od Uba do Lajkovca.
 
„Putevi Užice“ i zemunski „Planum“, izvođači radova na sanaciji deonice autoputa Ub-Lajkovac, najavili su da će “tužiti Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i tražiti odštetu od 728 miliona dinara, jer im je taj posao oduzet”, izjavio je tada generalni direktor „Puteva Užice“ Leko Korićanac.
 
„Poštujemo Ministarstvo i svakog investitora, ali ne dozvoljavamo da neko iznosi netačne podatke na naš račun. Kažu da nismo koristili šljunak u gradnji nasipa, a šljunak nije ni bio predviđen. Priča da smo koristili blato je poražavajuća, koristili smo građevinski materijal koji je tražen projektom i koji ima ime i prezime“, rekao je Korićanac.
 
*
Foto: Fonet/MGSI

Tim povodom Ministarstvo građevine objavilo je saopštenje u kojem se navodi da “građevinske firme koje su izvodile radove na popravci deonice budućeg auto-puta Ub-Lajkovac nisu, kako tvrde, „isterane s gradilišta“, već da nisu posao obavile u roku”.

 
„Ovakav, nedopustiv pristup izvođača koji su u neradu potrošili najproduktivniji deo građevinske sezone, glavni je razlog što sanacija ove deonice neće biti završena do kraja godine“, navodi se u saopštenju
 
Bilo kako bilo, rezultat međusobnih optužbi na relaciji ministarstvo-izvođač rezultaralo je ponovnim probijanjem roka.
 
Budući da obećanja o završetku radova na deonici Obrenovac – Čačak na Koridoru 11 sežu preko tri godine unazad, a da smo od 2017. godine dobili čitav niz probijenih rokova, da bi i poslednji zadat za 28. jun 2019, takođe bio neispunjen, ministarka građevinarstva saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović za izjavu o završetku radova na autoputu Obrenovac – Čačak, do 28. juna 2019. godine, dobija ocenu “neispunjeno”.
 
Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović