Linija Peking–Prag–Beograd od 15. septembra

Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija o novoj avio liniji za Peking. (Mondo, 29. 6. 2017. godine)
„Ono što je za sada dogovor, to je da 15. septembra kreće avio linija Peking-Prag-Beograd. Avion će saobraćati dva puta nedeljno. Bila je ideja da to bude ponedeljkom i petkom, a videćemo da li će ti dani i ostati. Takođe je u planu da od naredne godine kreće i direktna avio linija Peking-Beograd.“
O uvođenju leta za Peking govori se već neko vreme, Aleksandar Vučić se kao premijer prošle godine žestoko zalagao da tu liniju dobije Beograd, a ne Zagreb. O tome je sa kineskim zvaničnicima govorio i na samitu u Davosu, a  zatim i na majskom samitu “Jedan pojas – jedan put“ u Pekingu, pošto je Srbija prethodno ukinula vize kineskim državljanima.
Uvođenje nove linije značajno je zbog olakšane komunikacije za ljude koji rade na infrastrukturnim projekatima, koji se u sve većem broju ugovoraju ili planiraju sa Kinom, a nadležni se nadaju i većem broju kineskih turista. Podsetimo, Vučić je krajem 2016, prilikom rasprave o budžetu u Skupštini, izjavio da “sledeće godine (2017) očekujemo između 400 i 600 hiljada kineskih turista… procene kineske ambasade i kineskih ministarstava da će ih biti preko million”. 

Svakako ćemo sačekati kraj godine da proverimo, ali čini se već sada da ćemo debelo podbaciti, budući da je do kraja jula Srbiju posetilo ukupno 26.876 kineskih turista, koji su zabeležili 49.632 noćenja. Za prvih sedam meseci 2017. ukupno je bilo tek nešto više od 800.000 turista iz svih zemalja sveta. Nova linija do Pekinga mogla bi da utiče na porast broja turista, ali svakako ne u meri da bi se ovakva smela predviđanja mogla ispuniti.
No, da se vratimo na temu. Ministar Ljajić je početkom leta najavio da će nova linija, preko Praga (koja zapravo znači produženje već postojeće linije Peking-Prag) krenuti 15. septembra. I zaista, 15. septembra svečano je na aerodromu Nikola Tesla dočekan avion iz Pekinga, odnosno Praga. Avion su dočekali najviši državni zvaničnici na čelu sa premijerkom Anom Brnabić i ministarskom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zoranom Mihajlović, a tu je pristustvovao i kineski ambasador u Srbiji Li Mačang, kao i predstavnik avio-kompanije Hajnan erlajnz. Iako ministar Ljajić nije prisustvovao ovom događaju, njegovo obećanje ocenjujemo kao “ispunjeno“.
U junu kada je Ljajić najavio otvaranje linije za septembar, očigledno je sve već bilo dogovoreno, pa bi neko mogao reći da ni nema mnogo smisla proveravati takvo obećanje. To je kao kada krenete u prodavnicu i na vratima kažete, idem u prodavnicu, a neko vas zatim pohvali što držite reč. Međutim, budući da je već bilo raznih slučajeva da obećanja ostaju neispunjena, čak i kada je sve ukazivalo na pozitivan rezultat u roku od samo nekoliko dana, u ovom slučaju smo morali da “odamo priznanje“.
Primera radi, upravo je pred pomenuti samit u Kini ministarka Mihajlović nabrojala koji će sve ugovori i sporazumi biti potpisani tokom posete Pekingu, a na spisku se našao i ugovor o rekonstrukciji dela pruge Beograd-Budimpešta, od Novog Sada do granice sa Mađarskom, vredan, kako je rekla, 700 miliona dolara.
Obećanje je dato uoči samog samita, pa bi neko pomislio da je takvo obećanje gotovo nemoguće ne ispuniti. Međutim, u Kini je potpisan samo ugovor o kreditu za jednu deonicu od Beograda do Stare Pazove, ali ne i za onu od Novog Sada do granice sa Mađarskom o kojoj je govorila Mihajlović, zbog čega je i dobila ocenu “neispunjeno”.

Sada je ponovo najavljeno da bi sledeće godine trebalo uspostaviti direktnu liniju od Beograda do Pekinga, a Istinomer će nastaviti da prati i proverava ovakva obećanja.

Inače, ovakva neoubičajena preciznost u ispunjavanju obećanja kakvu je ovde
demonstrirao ministar Ljajić, postaje jos interesantnija u svetlu
činjenice da je samo pre neki dan najavio da se u njegovoj stranci
ozbiljno premišljaju oko toga s kim će i kako će izaći na predstojeće
beogradske izbore.

Naslovna fotografija: Fonet/Zoran Mrđa