Kako razlikovati činjenice od fikcije?

Institut za medijske studije "Poynter" predstavio je na portalu FactCheckingDay.com više od 170 resursa za proveru činjenica (fektčeking) na 15 jezika i promovisao posebne alate i tehnike za proveru informacija na Fejsbuku, Reditu, Snepčetu i Jutjubu.
U većem delu sveta 1. aprila obeležava se dan šale, dok je 2. april Međunarodni dan provere činjenica. Tim povodom Internacionalna mreža za proveru činjenica (IFCN) Poynter Instituta još jednom će organizovati niz aktivnosti i dodatno povećati resurse koji pomažu građanima različitih starosnih grupa da razlikuju tačne podatke od fikcije.
„U današnjem međusobno povezanom društvu, dezinformacije ne poznaju granice“, kaže Baybars Orsek, novi direktor  IFCN mreže koju je Poynter osnovao 2015. godine, kako bi istraživao, proučavao, edukovao i finansijski pomogao sve veći broj fektčekera širom sveta. 
„S obzirom na to da je sve više online zavera koje podstiču nasilje u Indiji i Brazilu i predizbornih kampanja koje se baziraju na dezinformacijama u Evropskoj uniji i SAD, fektčeking je neophodno proširiti i do najudaljenijih mesta sveta. Ali fektčekeri se ne mogu boriti sami. Međunarodni dan provere činjenica se bazira na edukaciji o alatima i metodama koje fektčekeri mogu koristiti kako bi se borili za istinu i prosečnoj osobi približili kritički način preispitivanja informacija“, ističe Orsek.

*
Foto: Istinomer/Zoran Drekalović

Portal na kom možete saznati više o aktivnostima i informisati se o Međunarodnom dana provere činjenica je FactCheckingDay.com
Ovaj portal pruža mogućnost fektčekerima da podele svoje veštine sa ostalima. Studenti imaju priliku da učestvuju u kvizu „Pogodi šta je lažno“ (“Guess the Fake”) ili da pohađaju praktičan kurs. Platforma je, sa druge strane, posebno usmerena ka stručnim licima i profesorima. Oni ovde mogu pronaći različite lekcije na četiri jezika i povezati se sa fektčekerima iz celog sveta putem nove interaktivne mape EduCheckMap.  
Nezavisna medijska organizacija za proveru činjenica u Latinskoj Americi Chequeado, objavila je više od 170 resursa i alata na 15 jezika sa 57 različitih aktivnih platformi za proveru činjenica. Cilj EduCheckMap je da prikaže što veći broj različitih tehnika sa proveru činjenica i podeli ih sa interesentima širom sveta.
„IFCN veruje da samo fektčekovanje ne može rešiti problem dezinformacija“, kaže Kristina Tardaguila, saradnica direktora IFCN.
Prema njenim rečima, EduCheckMap pokazuje da postoje fektčekeri širom sveta koji su spremni i voljni da sarađuju sa različitim edukatorima kako bi obučili i pripremili naredne generacije da samostalno proveravaju podatke.
Misija osnaživanja mladih ljudi kroz informatičku pismenost je ključna za drugu inicijativu Poynter instituta, a to je MediaWise
MediaWise je deo Google News inicijative finansirane od strane google.org. Cilj je edukacija milion tinejdžera kako da prepoznaju dezinformacije putem novog Stenford History Education Group program, kroz radionice u školama, partnerstva sa influenserima na društvenim mrežama i prvu mrežu koja će okupiti tinejdžere kao početnike u ovom poslu.
*
Foto: Istinomer/Zoran Drekalović

Treća grupa Poynter Instituta za proveru informacija je PolitiFact – najveća politička organizacija za promatranje činjenica u SAD. PolitiFact će ugostiti Američku marketing zajednicu na Reditu u 12 časova. Tom prilikom biće reči o proveri podataka u politici i budućim planovima PolitiFacta posebno u kontekstu izbora u Americi 2020. godine.
Novinari sve tri organizacije – Poyntera, MediaWisea i PolitiFacta učestvovaće u 14 časova u fejsbuk lajv intervjuu sa višom potpredsednicom Poynter-a Keli Mekbrajd. Novinari će govoriti o etici provere činjenica i upoznaće gledaoce sa čitavim postupkom fektčekovanja. Takođe gledaoci će biti u prilici da postave pitanje novinarima o svemu što ih zanima u vezi sa proverom informacija.
 
„Misija Poynter instituta je da podrži osnovne principe novinarstva kao što su odgovornost, proverljivost i transparentnost, koji nas vode u borbi protiv dezinformacija“, kaže Mekbrajdova.

Ona je istakla da sve tri organizacije (Poynter, MediaWise i PolitiFact) imaju različite ciljne grupe, ali dele iste izazove i standarde, kao i zajednički viši cilj – informisanje zasnovano na činjenicama, tako da građani mogu donositi merodavne odluke o svojim životima, liderima i zakonima.
Za više informacija posetite FactCheckingDay.com i pratite novosti širom sveta uz haštag #factcheckingday.
Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović