Sve inspekcije umrežene do sredine 2019.

“Do juna očekujemo umrežavanje prve četiri inspekcije, a do sredine 2019. godine svih 40, ja mislim da postoje 42 inspekcije.”

Predsednica Vlade o umrežavanju svih inspekcija. (Tanjug, 20. 2. 2018. godine)

Potpuno unapređenje funkcionisanja inspekcijskih službi, putem informacionog sistema e-Inspektor, čija je namena da olakša i unapredi rad inspektora i učini ga transparentnijim, prema rečima predsednice Vlade Ane Brnabić, trebalo je da bude gotovo do sredine 2019. godine.

 

Foto: FoNet/NALED

 

Ovom obećanju prethodila je najava predsednice Vlade, da će do juna 2018. godine, prve četiri inspekcije biti umrežene u ovaj sistem, kojoj je Istinomer u oktobru 2018. dao ocenuradi se na tome”, budući da je u vreme kada je umrežavanje prvih inspekcija trebalo da bude završeno, ono zapravo tek počelo, a rok je pomeren za decembar 2018.

Prve četiri inspekcije – tržišna, inspekcija rada, sanitarna i upravna, krenule su sa korišćenjem ovog sistema početkom ove godine, dok su ostale inspekcije, prema obećanju Brnabić, trebale da budu umrežene “do sredine 2019”.

Međutim, 10. jula 2019, u hotelu Hajat, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Kancelarija za IT i eUpravu i NALED obeležili su početak rada 36 inspekcija u informacionom sistemu e-Inspektor, a saopšeno je da se umrežavanje preostalih sedam očekuje do kraja godine. 

Stoga, predsednica Vlade Ana Brnabić za obećanje da će do sredine 2019. godine sve inspekcije biti umrežene u e-Inspektor, od Istinomera dobija ocenu “skoro ispunjeno”, dok će naš tim nastaviti da prati hoće li obećanje biti u potpunosti ispunjeno do kraja ove godine.

Kada govorimo o e-Inspektoru, važno je da uzmemo u obzir nivo računarske opremljenosti inspekcija u Srbiji. Dakle, da bi novi softverski sistem valjano funkcionisao, neophodno je da hardverski deo opreme bude odgovarajući.

Naime, „Funkcionalna analiza republičkih inspekcija“ koju je objavilo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, krajem marta 2019, pokazala je da je “trenutno stanje računarske opreme apsolutno nezadovoljavajuće, posebno imajući u vidu da je više od 70 odsto računara starije od 10 godina, a laptopova starije od osam godina“, navodi se u izveštaju o radu inspekcija.

Prilikom obeležavanja početka rada 36 inspekcija u e-Inspektoru istaknuto je da je za “potrebe rada u sistemu e-Inspektor Kancelarija za IT i eUpravu obezbedila 1.340 laptop računara, kvalifikovane elektronske sertifikate i bežični pristup internetu u svim inspekcijama”, navodi se u saopštenju Ministarstva državne uprave u lokalne samouprave.

Da bi proverili kakvo je trenutno stanje sa računarskom opremom u inspekcijama, kontaktirali smo Sekretarijat za inspekcijske poslove, međutim, nisu nam uputili nikakav odgovor.

 

Šta je e-Inspektor?

Sistem e-Inspektor predstavlja jedinstveni softver koji povezuje republičke inspekcije. U okviru e-Inspektora je evidentirano 1,9 miliona subjekata i objekata inspekcijskog nadzora u Srbiji.  Jedna od ključnih prednosti e-Inspektora jeste unapređenje transparentnosti inspekcijskog nadzora i na jedan klik biće moguće dobiti broj prijava inspekcija, broj nadzora po inspekcijama, oblastima ili okruzima, izrečenim merama i niz drugih važnih statističkih podataka, navodi se na sajtu NALED-a.

 

Naslovna fotografija: FoNet/Vlada Srbije/Slobodan Miljević