Ikea dolazi…skoro celu deceniju

‘Švedska kompanija Ikea, najveći svetski lanac za prodaju nameštaja, traži plac za izgradnju svog objekta u Beogradu! Ova kompanija za sada razmatra tri moguće i trenutno najatraktivnije lokacije u prestonici: zemljište duž Pančevačkog puta i Ibarske magistrale, a u opticaju su i placevi koji se graniče sa autoputem Beograd–Zagreb.’ Ova vest objavljena je krajem 2006. godine. Danas, sedam godina kasnije, posle nebrojeno mnogo obećanja i odlaganja, i dalje slušamo kako Ikea dolazi.

Ikea

Poslednja najava stigla je od potpredsednika Vlade Srbije Aleksandra Vučića koji je izjavio da je „posle dužeg vremena rešeno pitanje poslovanja ‘Ikee’ u Srbiji, tako da se može očekivati da ta kompanija počne da radi u Srbiji aprila 2014. godine“. U međuvremenu, svi ministri trgovine (i ne samo oni), tvrdili su da je dolazak „Ikee“ na tržište Srbije samo pitanje dana. U tome je predanjačio Slobodan Milosavljević, u vreme dok je bio na čelu Ministarstva trgovine. Prema onome što je Istinomer zabeležio on je od 2008. do 2010. više jedanaest puta isticao nove rokove za dolazak švedskog giganta i svaki put – promašio.

Zašto je značajan dolazak „Ikee“?

Otkako je u oktobru 2004. „Ikea“ u Beogradu otvorila nabavnu kancelariju, o švedskoj kompaniji i njenom dolasku na ovdašnje tržište konstantno se govori. Bez obzira što su nam od tada stizali neki drugi investitori i veliki trgovinski lanci, iščekivanje Šveđana je stalno lebdelo u vazduhu. Zašto se taj korak tako pompezno najavljuje godinama i zašto bi dolazak te kompanije bio posebno važan? Stručnjaci kažu da, osim toga što je Srbiji svako novo ulaganje od velikog značaja, kompanija poput „Ikee“ na novo tržište dolazi sa velikim brojem partnera, pa takva investicija ima „lančanu korist“. Ekonomista dr Miroslav Zdravković, urednik sajta Markoekonomija.org, ističe da će ukoliko „Ikea“ bude imala proizvodnju u Srbiju to biti od velike koristi, ali da samo otvaranje prodavnica nužno ne donosi značajne efekte.

Ikea nameštaj


„Od 100 kompanija koje su došle u Srbiju samo polovina se bavi proizvodnjom u našoj zemlji. Što se tiče dolaska ‘Ikee’ lično nemam naročita očekivanja. Ako dođu da proizvode biće odlično, ali ako budu samo prodavali robu – nisam siguran, jer je i ovako naše tržište nameštaja pretrpano. Druga stvar će biti ako ponude značajno niže cene. Videćemo“, kaže Zdravković.

 Zanimljivo je čak da se ulazak Ikee na naše tržište povezivao sa najvažnijim političkim događajima. Tako je bivši predsednik države Boris Tadić izjavio u martu 2012, nakon što je Srbija dobila status kandidata za članstvo u EU, da je dolazak švedske kompanije „konkretna korist od dobijanja statusa kandidata“. Tadić je kazao posle sastanka sa glavnim izvršnim direktorom ove kompanije Mikaelom Olsonom kazao da će dolazak švedske kompanije obezbediti i nove mogućnosti za mala i srednja preduzeća u Srbiji.


„Ikea dolazi u Srbiju. To je dobra vest. Ovo će omogućiti otvaranje 400 novih radnih mesta. Bile su potrebne četiri godine kako bi se dovršili administrativni poslovi za dolazak kompanije Ikea, ali Srbija nije jedina država koja ima takvu procedure. U Srbiji će biti otvoreno pet megamarketa te kompanije. Prvi će biti otvoren u Beogradu, prema Surčinu i to do kraja 2013. godine, drugi na koridoru 10 blizu Bubanj Potoka, zatim biće otvoreni megamarketi u Nišu i Novom Sadu i na kraju u okolini Čačka i Kragujevca, tako da će čitava Srbija biti pokrivena.“
(Tanjug, 16. 3. 2012. godine)

Vladislav Lalić

Ali, nakon izbora, dolazak „Ikee“ i dalje je ostao samo plan. Vladislav Lalić, direktor za nekretnine i razvoj za Jugoistočnu Evropu kompanije Ikea u junu je izjavio da će „dan pošto od države dobije sve neophodne dozvole, Ikea početi izgradnju prve robne kuće u Srbiji“. U švedskoj kompaniji su potvrdili da ne odustaju od otvaranja robnih kuća u našoj zemlji ističući da će „u narednih deset godina Ikea uložiti 250 milona evra u pet objekata u kojima će posao direktno naći 2.000 ljudi“.

„Ako gledamo hronološki, prvo ćemo graditi robnu kuću u Beogradu, potom u Novom Sadu, Nišu, pa drugi objekat u Beogradu. Na kraju ćemo otvoriti robnu kuću na tromeđi Kragujevca, Kraljeva i Čačka, a za taj objekat još nismo našli adekvatnu lokaciju“, kazao je Lalić. (Ekapija, 28. 6. 2012. godine)

Nova Vlada, stara obećanja

Nakon što je formirana nova Vlada i aktuelni ministri su počeli da najavljuju da Šveđani stižu. Tako je Rasim Ljajić krajem prošle godine izjavio da će „Ikea“ prvu robnu kuću u Srbiji otvoriti „do kraja 2013. godine“. Iako još zvanično nije istekao, taj rok je već sada poništen izjavom potpredsednika Vlade da će se to dogoditi aprila 2014.

Da se ne bi sve odvijalo na nivou nagađanja, Istinomer je proverio u samoj Ikei kada bi njihova prva robna kuća mogla da bude otvorena. PR menadžer te kompanije u Srbiji Milena Vujičić kaže da eventualno otvaranje robne kuće tokom naredne godine zavisi od „efikasnosti završetka pravno-administrativnih procedura i dobijanja svih neophodnih dozvola za početak gradnje“.


„Po dobijanju dozvola potrebno je do 12 meseci da robna kuća ‘Ikea’ počne sa radom. Mi smo već duže vreme spremni da krenemo u realizaciju. Kao što smo već više puta najavljivali, ‘Ikea’ dugoročno planira otvaranje pet robnih kuća u Srbiji. Namera naše kompanije na tržištu Srbije je da građanima ponudi širok asortiman kvalitetnih, funkcionalnih i lepo dizajniranih proizvoda za uređenje doma po pristupačnim cenama, kao i da kroz ulaganja u otvaranje robnih kuća nastavimo dalje širenje mreže lokalnih dobavljača. Takođe, cilj nam je da kroz razvoj poslovanja u Srbiji otvaramo i nova radna mesta“
, ističe Milena Vujičić.

 Dakle, još jedna godina će proteći u iščekivanju „Ikee“ i (verovatno) novim najavama njenog (konačnog) dolaska. I trenutka kada će većina građana Srbije videti šta su zapravo čekali.

Brend od devet milijardi evra
Ingvar Kamprad

Ikea je osnovana 1943. godine, a njen 86-godišnji osnivač Ingvar Kamprad, koji je jedan od najbogatiji Evropljana, i dalje je aktivno uključen u poslovanje. Iz te kompanije sa sedištem u Švedskoj, koja je najveći svetski maloprodajni lanac nameštaja, saopšteno je prošle godine da je „Ikea“ ostvarila rekordnu neto dobit od 3,2 milijarde evra u 12 meseci zaključno sa avgustom 2012. godine, što je povećanje zarade od osam odsto u odnosu na prethodni period. Ističe se da je kompanija relativno otporna na ekonomske padove jer se u doba krize potrošači svesno okreću ka jeftinijim proizvodima, pa da to daje prednost Ikei. Švedski proizvođač nameštaja saopštio je nedavno da je ime brenda prodao jednoj od podružnica za devet milijardi evra, i time prvi put javnosti izneo cenu njihovog brenda.