Dvogodišnje kašnjenje auto-puta do Čačka

Rokovi za izgradnju deonice Koridora 11 od Obrenovca do Čačka, koja se otvara danas, probijani su više puta u poslednjih nekoliko godina.
„Koridor 11, odnosno auto-put od Beograda do Čačka, mora da bude završen do početka 2017. godine. Ovo je u decembru 2014. izjavila potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović. 
 
 
*
Zorana Mihajlović / Foto: Fonet, Nenad Đorđević

„Koridor 10 treba da bude završen do 2016. godine, a Koridor 11 od Beograda do Čačka mora biti gotov do početka 2017. godine“, poručila je tada, ističući da će do Zlatibora moći da se stigne za nešto više od jednog sata. 
 
Ali, u avgustu naredne 2015. godine ministarka je rok za završetak radova pomerila za pola godine i napomenula da će Koridor 11 od Obrenovca do Preljine, u dužini od oko 105 kilometara, biti završen u punom profilu auto-puta do sredine 2017. godine. “Ministarka je povodom obeležavanja Dana građevinara Srbije, 8. avgusta, obišla radove u Stublenici na trasi od Obrenovca do Uba i najavila da će deonica od Lajkovca do Ljiga, koju gradi kineska kompanija Šandong hajspid grupa, biti završena kao što je planirano do sredine 2017. godine, dok će deonica od Ljiga do Preljine, na kojoj je angažovana azerbejdžanska firma Azvirt, biti okončana do avgusta 2016. godine.”
 
*
Obilazak radova na Koridoru 11, jun 2016 / Foto: Fonet, Slobodan Miljević
 
Međutim, dva meseca pre tog roka, u junu 2016, tadašnji mandatar za sastav nove Vlade Srbije Aleksandar Vučić obišao je radove na deonici Ljig-Preljina i izjavio da će ona biti otvorena 25. avgusta, ističući da će “već sledeće godine (2017) građani jednim od najlepših auto-puteva moći da idu ka Čačku i Užicu, Zlatiboru i ka Crnoj Gori”. “Vučić, koji je danas obišao radove na izgradnji Koridora 11, rekao je da će 25. avgusta biti otvoreno 40,4 kilometara puta od Ljiga do Čačka, dok će sledeće godine biti otvorene i sve druge deonice. Podsetivši da jedino deonica od Surčina do Obrenovca, koja će Koridor 11 povezati sa Beogradom, još nije ugovorena, Vučić je rekao da očekuje da će i to biti završeno prilikom posete kineskog predsednika Si Ðinpinga Beogradu. Deonica Ljig-Preljina je duga 40,3 kilometara, a zvanični rok za završetak radova je 25. avgust. Precizirao je da je deonica Koridora 10 od Uba do Lajkovca završena, a da treba da se završi deonica između Lajkovca i Ljiga, deo od Obrenovca do Uba, kao i Surčina i Obrenovca, te istakao da se rokovi ne probijaju i da nema kašnjenja„. 
 
 
*
Obilazak radova na Koridoru 11, jun 2016 / Foto: Fonet, Slobodan Miljević 

“Gradimo drugačiju Srbiju u kojoj možete da računate na rokove i na rad”, kazao je Vučić u junu 2016. 
 
Ipak, i rok za završetak deonice Ljig-Preljina (25. avgust) je probijen, pa su vozila tom trasom krenula tek u novembru 2016
 
Idućeg leta, u avgustu 2017. ministarka Mihajlović je, kako je saopšteno, “nenajavljeno obišla deonicu od Obrenovca do Uba”. Izjavila je da je razočarana kako odmiču radovi. “Zbog kašnjenja na ovoj deonici, koju gradi kineska kompanija ‘Šandong hajdspid grupa’, i dogodine će se, bar neko vreme, od glavnog grada do Čačka putovati znatno duže od jednog sata. Deonica od Beograda do Preljine, duga 120 kilometara, trebalo je da bude završena do kraja ove godine”.
 
*
Zorana Mihajlović, avgust 2017 / Foto: Ministarstvo GSI 
 
Deonica auto-puta od Obrenovca do Uba duga je 26 kilometara, a posle tri godine završeno je, saopšteno je u avgustu 2017, samo oko polovine ugovorenog posla. „A deonica od Uba do Lajkovca, iako završena još pre tri godine, nije puštena u saobraćaj. Reč je o čuvenoj trasi koja ide iz ‘njive u njivu’, tako da tim gotovim delom auto-puta ne može da se vozi sve dok se na nju ne nadovežu deonice od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga. Te dve deonice trebalo je da budu gotove u novembru, ali radovi kasne. Na Koridoru 11 radi se odnedavno i na deonici od Surčina do Obrenovca, dugoj 17,6 kilometara, a njen završetak se očekuje krajem 2019. godine“, pisala je „Politika“ u leto 2017. 
 
Kroz nekoliko meseci, početkom novembra 2017, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, saopštilo je da je podnelo krivičnu prijavu Tužilaštvu za organizovani kriminal protiv 14 odgovornih lica sa bivšim ministrom Milutinom Mrkonjićem na čelu, jer su na trasi Ub-Lajkovac uočena brojna oštećenja, a utvrđeno je da su majstori ugradili glinu u osnovu auto-puta. “Ova trasa, koju su prozvali ‘auto-put iz njive u njivu’, nikada nije puštena u saobraćaj, a 4,5 kilometara, od ukupno 12,5 koji su asfaltirani, moraće da se radi iz početka, za šta će biti potrebno oko milijardu dinara, odnosno nešto više od osam miliona evra prvobitni rok za završetak deonice dužine 12,5 kilometara je bio decembar 2012. godine. Od početka radova 2010. do 2014. godine, kada je okončana, potpisano je ukupno 11 aneksa na osnovni ugovor, kao i tri aneksa na Ugovor o dodatnim radovima, čime je povećana cena radova, uz produžavanje rokova za obavljanje posla. Izvođači su i od novog ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture tražili dodatne anekse, ali su odbijeni”, pisale su “Večernje novosti”. 
 
*
Deonica od Obrenovca do Uba / Foto: Ministarstvo GSI
 
Od najave podnošenja krivične prijave do danas prošle su skoro dve godine, ali ishod je nepoznat. Istinomer je pokušao da o ovome dobije informaciju u Ministarstvu građevinarstva, ali odgovor nije stigao. 
 
Iako je krajem 2017. završetak deonice od Obrenovca do Čačka bio još daleko, ministarka Mihajlović je najavila početak radova na novoj deonici Preljina-Požega za maj 2018. “Srbija na Koridoru 11 počinje sledeće godine isto važnu deonicu, a to je Preljina – Požega, ja mislim da je to jedna od najvažnijih deonica na Koridoru 11… koju, dakle, počinjemo da radimo sledeće godine najkasnije do maja. Dve godine je potrebno da se ta deonica uradi.” (TV Telemark, 31. 12. 2017. godine)
 
A i predsednik Vučić je na samom kraju 2017. obećao završetak „svih Koridora“, pa i deonice od Obrenovca do Čačka. „Radimo puteve više nego ikada, završićemo sve koridore u sledećoj (2018) godini, sem deonice Surčin – Obrenovac, imaćemo kompletan završen Koridor 11 do Čačka. Kreće izgradnja Čačak – Požega da, koliko možemo, zaobiđemo Ovčarsko – kablarsku klisuru“, kazao je tada Vučić.
 
Međutim, kako se približavao kraj 2018. godine sve češće su se mogle čuti optužbe na račun Ministarstva građevine. To su činile građevinske kompanija koje su izvodile radove na izgradnji deonice od Uba do Lajkovca.
 
„Putevi Užice“ i zemunski „Planum“, izvođači radova na sanaciji deonice autoputa Ub-Lajkovac, najavili su da će “tužiti Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i tražiti odštetu od 728 miliona dinara, jer im je taj posao oduzet”. To je u decembru 2018. izjavio generalni direktor „Puteva Užice“ Leko Korićanac.
 
A sredinom maja ove godine, kada se činilo da se epopeja sa izgradnjom ove deonice auto-puta privodi kraju, ministarka Mihajlović izjavila je da će trasa od Obrenovca do Čačka biti puštena do Vidovdana, 28. juna. Prethodno je, u aprilu, gostujući u Dnevniku RTS, obećala da će “103 kilometara puta na Koridoru 11 između Obrenovca i Preljine pre leta biti pušteno u rad”.
 
I predsednik Vučić je u maju, prilikom obilaska radova na izgradnji mosta preko Save i Kolubare, potvrdio obećanje ministarke Mihajlović.
 
*
Foto: Fonet, MGSI

“Mi ćemo auto-put Obrenovac – Čačak, u narednih mesec i po dana u potpunosti da otvorimo za saobraćaj. Dakle imaćete auto-put Obrenovac – Čačak već za mesec i po dana“, najavio je tada Vučić.
 
A da će turisti i ove letnje sezona ka Zlatiboru i Crnoj Gori ići preko Ibarske magistrale bilo je jasno polovinom juna kada je ministarka Mihajlović kazala da će “auto-put od Obrenovca do Ljiga, u dužini od oko 63 kilometra, biti završen i pušten u saobraćaj do 15. avgusta”.
 
*
Ministarka Mihajlović na Korodoru 11, avgist 2019 / Foto: Fonet, MGSI

“Do tada ću im stajati nad glavom, sve dok rok ne bude ispoštovan”, rekla je Mihajlović, i dodala da su deonice “trebalo da budu otvorene 28. juna, ali da je rok pomeren, pre svega, zbog kišovitog aprila i maja”.
 
Najzad, deonica od Obrenovca do Čačka biće za saobraćaj otvorena danas, a ministarka Mihajlović najavljuje da će trasa od Surčina do uključenja na auto-put, dužine 17,6 kilometara, biti završena sredinom decembraIzjavila je da „veruje da će 1. marta naredne godine početi radovi na deonici Novi Beograd – Surčin, i da ćemo za dve godine praktično imati gotov auto-put od Novog Beograda do Čačka“.
 
Predviđeno je da se auto-put, po predlogu predsednika Vučića nazvan „Miloš Veliki“, poveže sa delom koji iz Bara vodi do Boljara, odnosno do granice Srbije i Crne Gore. Ministarka je podsetila da su u maju počeli radovi na deonici Preljina-Požega, koja je, istakla je, vrlo zahtevna, i dodala da će taj deo puta biti gotov za dve i po godine.
 
„Projektanti Instituta CIP iscrtali su trasu auto-puta od Požege do Boljara na granici sa Crnom Gorom. Taj deo Koridora 11 biće tema razgovora premijera Aleksandra Vučića i kineskih kompanija zainteresovanih za njegovu izgradnju ili kroz kredite ili uzimanjem koncesije. Projekat je vredan oko milijardu i 600 miliona evra. Pravac preko Sjenice je kraći 40 kilometara i jeftniji za 500 miliona evra. Usvojena trasa auto-puta Požega–Ivanjica–Boljare duga je 107 kilometara i projektovana je za brzine od 100 i 120 kilometara na čas“, izvestila je u maju Radio-televizija Srbije.
 
 
Naslovna fotografija: Fonet, TV Fonet