NIN i Vreme: Konkurentski solidarno u borbi za opstanak

Reklamni spot u kome se pojavljuju Dragoljub Žarković, glavni urednik Vremena i Milan Ćulibrk, glavni i odgovorni urednik NIN-a, izazvao je, s pravom mnogo pažnje, jer se zapravo radi o do sada neviđenom presedanu. Prvi ljudi ovih medija, naime, pozivaju zajedničkom porukom čitaoce da kupuju konkurentski list.

Ovaj nesvakidašnji gest, kako i sami kažu urednici ovih medija, bio bi neuobičajen u normalnim, uređenim državama, sa jasnim pravilima koje definišu pravila na medijskom tržištu. 

“Mi tradicionalno poštujemo konkurenciju, jer nema dobrih medija bez dobre konkurencije. Mi smo i ranije nekim gestovima pokazivali takav odnos. Recimo, kada je NIN prešao na kolor, mi smo platili oglas i pozdravili taj njihov potez. Nakon okršaja Milana Ćulibrka u nekoj emisiji sa Aleksandrom Vučićem, mi smo sa njim uradili veliki intervju. Poštujemo fer konkurenciju i mislimo da je i NIN fer prema nama. Nažalost, samo u u Srbiji se to tretira kao uzor ponašanja, jer ovde mnogo ljudi više voli da “komšiji crkne krava“, a nije poenta u tome“, kaže Dragoljub Žarković za Istinomer.

Urednik nedeljnika NIN naglašava da u nekim normalnim vremenima, verovatno, ovako nešto ne bi bilo moguće, s obzirom da NIN, “Vreme“ i “Nedeljnik“ jesu praktično konkurencija. 

“Vremena, međutim, nisu normalna u Srbiji. Da ovde postoji postoji tržište, s obzirom na uticaj, rejting i čitanost, i NIN i Vreme bi imali oglašivače jer je to visoko obrazovana publika, dobro stojeća, kojoj oglašivači moraju da se obraćaju“ , objašnjava Ćulibrk za Istinomer. 

Dragoljub Žarković smatra da je poruka o ugroženom opstanku medija i odbrani dostojanstva profesije najvažnija poruka ovog reklamnog spota. On veruje da su pojmovi “slobodno i nezavisno novinarstvo“ prevaziđeni.

“Kad čujem slobodni i nezavisni mediji, dođe mi da vadim pištolj. Meni je najveći domet to što smo u odjavnoj špici te reklame upotrebili dve potpuno nove reči koje odgovaraju situaciji. Mi govorimo o dostojanstvu medija, odnosno poštovanju profesionalnih standarda i borimo se za to da mediji sa ne daju na sebe i ne dozvoljavaju da ih svaka budala gazi. Sa druge strane, govorimo o opstanku medija. Ovo je borba za dostojanstvo i opstanak medija jer svi mi koji nismo na liniji vlasti,nemamo tu moć da obezbedimo oglase ili dobijemo sredstva na konkursima za projektno sufinansiranje i nalazimo se u dosta neprijatnoj situaciji“, objašnjava Žarković.

On napominje da su NIN i Vreme prinuđeni da gotovo isključivo žive od prodaje što je u novinarskom poslu, zapravo, trošak. Veći tiraž, objašnjava Žarković, povećava i obim troškova štampe.

Urednik NIN-a kaže da su spotom hteli da poruče da je NIN-u važniji opstanak Vremena, i obratno, od toga da li će jedni drugima otimati čitaoce ili pretplatnike. 

“Ovo je stvar dostojanstva naše profesije i dokaz da postoji solidarnost koje treba da ima mnogo više. Jer, ako mi sami nismo međusobno solidarni, kako očekivati od građana da shvate suštinu problema u koje je zapalo novinarstvo“, ističe Ćulibrk.

Glavni urednik Vremena misli da u Srbiji nedostaje te borbe za dostojanstvo što podrazumeva i neku vrstu solidarnosti. On nema ništa protiv da se ovoj akciji pridruže i druge redakcije, ali objektivno. Solidaranosti, inače, u društvu uopšte fali, ali možda nas upravo ta borba za opstanak natera da pokažemo veći nivo međusobnog razumevanja.

“Ophrvani sopstvenim problemima, mi smo kao profesija umnogome izgubili tu energiju neophodnu za veće poštovanje sopstvenog dostojanstva, za opstanak, izgubila se i solidarnost“, kaže Žarković.

[proverime]

Željko Bodrožić, predsednik NUNS-a, naglašava za Istinomer da profesionalna solidarnost izostaje jer je sve manje slobodnih novinara i medija, a i oni su zabavljeni sami sobom i svojim opstankom. 

“Sa druge strane, i pored svih tih okolnosti, i ovaj primer pokazuje da se solidarnost među nama nije ugasila i da i dalje postoje novinari i mediji koji su spremni da podrže jedni druge u nevolji. U situaciji kada je pritisak na slobodne medije sve žešći, solidarnost će nam biti sve potrebnija, a NIN i Vreme su pokazali da postoje načini da se ona na različite načine iskaže“, uveren je Bodrožić.

Reklamni spot NIN-a i Vremena je dokaz da saradnja i solidarnost može da postoji jer je u pitanju opstanak ozbiljnih, “mejnstrim” medija koji još uvek insistiraju na profesionalnim standardima.

Naslovna fotografija: Screenshot Youtube/Vreme