Početna Članci Analize Analize REM još ne objavljuje analizu predizbornog programa

REM još ne objavljuje analizu predizbornog programa

Regulatorno telo je odbacilo nekoliko pritužbi stranaka da su bile neravnomerno zastupljene u programskim sadržajima tokom kampanje, a da pri tom još nije objavilo izveštaj na osnovu kojeg to može da tvrdi.


Regulatorno telo za elektronske medije (REM) ni mesec dana nakon održanih vanrednih parlamentarnih izbora nije objavilo analizu predizbornog programa nacionalnih emitera. Nije poznato ni kada će to učiniti: kako saznaje Istinomer, taj izveštaj je završen, ali će svetlo dana ugledati tek kad prođe raspravu i glasanje u Savetu REM. U međuvremenu, Savet je odbio pritužbe pojedinih učesnika na izborima koji su se žalili na neravnomerenu zastupljenost u programskim sadržajima tokom kampanje. Ono što je paradoksalno, njihovi prigovori su odbačeni kao neosnovani uz stavku da se podnosilac pritužbe obavesti da će nadležne službe REM sprovesti opsežnu analizu programa u kampanji. 

*
Javnost još čeka na REM-ovu analizu predizbornog programa / Foto: FoNet

Na pitanje Istinomera kako je moguće da se Savet REM prilikom negiranja optužbi nekih partija da je SNS dobio nesrazmerno najviše prostora u predizbornom programu, poziva na analizu koju još niko nije video, sekretar REM Nenad Janković kaže da su se stranke žalile samo na jedan period u kampanji. Kako je objasnio, prijava se odnosi na nekoliko dana na početku kampanje, a ne za ceo period, a nijedna stranka nije podnela prijavu nakon što su izbori održani. Drugim rečima, logika ovog tela je da ne možeš tvrditi da si diskriminisan ako si prijavu podneo na pola kampanje, a možda ti je tretman popravljen do početka predizborne tišine.

Ono što je važno, Savet je tokom same kampanje već razmatrao nekoliko statističkih preseka kampanje za različite periode, što znači da izveštaji postoje i mogli su biti objavljeni. Sa druge strane, Savet je 4. aprila saopštio da će izveštaj o zastupljenosti stranaka u kampanji objaviti tek nakon izbora kako ne bi uticao na tok izbora. Pri tom je podvukao i da za takvu odluku ima podršku i međunarodnih institucija Saveta Evrope i OEBS-a.  Da li je pozadina ovakve argumentacije zapravo svesna odluka Saveta da sam sebi veže ruke i fokus rada, baš u sred tako "nebitnog događaja" kao što je kampanja, stavi na  govor mržnje u rijaliti programima (čime je trebalo da se bavi tri meseca ranije kad je to bila top tema), dok u isto vreme više posmatrača argumentovano upozorava na nefer kampanju u medijima. Ali, čak i da uvažimo želju REM-a da se ne meša u monitoring programa u samoj predizbornoj utakmici,  jasno je da je već u nedelji nakon izbora mogao biti objavljen  izveštaj za makar jedan period kampanje, a ne da i nakon mesec dana nema ni nagoveštaja kada će to biti učinjeno. 

*
Sednica REM 6. aprila 2016.godina / Foto: PrintScreen

Janković nije mogao da kaže kada će Savet razmatrati i objaviti analizu celokupnog predizbornog progama nacionalnih emitera. 
„To je obiman material i zahteva veliko čitanje. Savet je odlučio da sazove posebnu sednicu pa natenane da o tome raspravi“, navodi Janković za Istinomer.
Zanimljivo je i da REM  ne uvažava kao argument monitoring drugih agencija koje su tokom kampanje ukazivale na nejednaku zastupljenost izbornih lista, a u korist liste SNS „Aleksandar Vučić – Srbija pobeđuje“, o čemu je Istinomer više puta pisao. Naime, DS se u svojoj prijavi koja se odnosi na nesrazmernu zastupljenost ostalih lista navodno pozvao na podatke neimenovane agencije, ali je Savet REM naveo da su ti navodi „nepotpuni i nejasni, te kao takve stručna služba ne može da ih proveri“. 

Činjenicom da se objavljivanje montoringa odlaže, Regulatorno telo daje povod da se po ko zna koji put u proteklih nekoliko meseci nađe na udaru kritike. Naime, kredibilitet i ugled ove institucije poljuljan je kada su izabrali nove članove UO RTS, a čije biografije stručna javnost ozbiljno dovodi u pitanje. Zamera im se i mlaka i zakasnela reakcija na neprimerene sadržaje u rjaliti programima, zbog čega se aktuelno odlaganje objavljivanja izveštaja o kampanji tretira kao ključni pokazatelj stanja u kojem se nalazi ova važna institucija. Sa druge strane, Savet REM radi u, blago rečeno, krnjem sastavu, jer mu već nekoliko meseci nedostaju čak tri od devet članova: predstavnik Vojvodine, NVO sektora i medijskih udruženja. Drugim rečima, ima tek neophodan minimum članova neophodnih za rad i donošenje odluka.

Inače, REM je dobio jedva 30 pritužbi na rad nacinalnih i lokalnih medija tokom kampanje. Od toga, tek nekoliko se odnosi na zastupljenost stranaka u sadržajima nacionalnih emitera.

Demokratska stranka se recimo žalila 29. marta na neravnopravan tretman svih lista, a ne samo svoje. Ova stranka se takođe žalila na diskriminaciju na TV Pink i preveliku zastupljenost državnih funkcionera, ali je i to odbijeno kao neosnovano. Dveri su 13. aprila uputile prijavu protiv TV Pink i TV Prva uz obrazloženje da su diskpriminisane u programu ovih emitera od 1. do 7. aprila.  Prijave su međutim odbačene kao neosnovane, a naloženo je stručnoj službi da obavesti Dveri da će Regulator sprovesti i publikovati analizu celokupnog predizbornog programa. U ovoj stranci tvrde za Istinomer da od REM-a nisu ništa primili.

*
Odluka Saveta REM povodom žalbe Dveri / Foto: PrintScreen


Kad je reč o nekim drugim prijavama, Savet je ekspresno odlučivao pozivajući se na zakonsku obavezu da hitno reaguju jer je kampanja ograničena, a prolongiranje odluke u slučaju pojedinih nepravilnosti uticalo bi na dalje poštovanje zakona koji reguliše predizbornu kampanju. Na primer, Savet je 18. aprila odlučivao po prijavi nekoliko poslanika DS koji su se žalili da u emisiji Teška reč od 29. marta na TV Pink nije bilo predstavnika DS, a tema emisije je bio incident na Đeram pijaci kada je napadnuta grupa funkcionera Demokratske stranke. Savet je odbacio navode iz prijave uz obrazloženje da nije bilo nijednog gosta člana neke druge stranke, pa nije bio razloga da ni da bude predstavnik DS iako se o njima razgovaralo. 

Savet je na sednici održanoj 28. aprila tj. nekoliko dana posle izbora, odlučio da pokrene postupak za izricanje mera protiv TV Prva nakon što je NUNS 22. aprila podneo prijavu protiv ove televizije zbog emisije „Ko je Aleksandar Vučić? Kako je saopštio tada NUNS, reč je o prikrivenom predizbornom programu, i što je još važnije, nijedan partijski lider, osim premijera Aleksandra Vučića, nije dobio posebnu političku emisiju na toj televiziji. Naime, Pravilnik o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje zabranjuje da se tokom kampanje emituje dokumentarni program u kojima se pojavljuje funkcioner ili istaknuti predstavnik podnosioca izborne liste ili kandidat. Ne sme se ignorisati i da se Savet munjevito oglasio povodom navodnog kršenja izborne tišine N1 pred ponovljene izbore.

Nije dakle jasna argumentacija Saveta da u prethodnim slučajevima odlučuje ekspresno, a da broj sekundi koji je posvećen pojedinim listama ostavi za period najmanje mesec dana nakon izbora kad to nikoga više niti zanima, niti ima bilo kakvog efekta jer su mediji već odigrali svoju ulogu kad je reč o promovisanju političkih aktera.

Ovakvim postupanjem je REM još jednom demonstrirao godinama uvežbavano majstorstvo tumačenja zakona i propisa na način koji im omogućava da se uzdrži od vršenja sopstvenog posla, naročito kada rezultati tog posla ne ide u prilog vlastima ili krupnim igračima na našoj medijskoj sceni.     

Najčitanije