Kruševac: Nevidljiva opozicija i vidljivi Gašić

Ako bi se o učesnicima izborne trke za lokalne izbore sudilo po izveštavanju tri televizijske kuće u Kruševcu, jedva bi se moglo primetiti da osim Srpske napredne stranke još neko u njoj učestvuje.
Mlaka predizborna kampanja svih stranaka i koalicija izuzev Srpske napredne stranke i mlaki novinarski odgovor na izborna vremena – tako ukratko izgleda prilično letargična, ali ne i nepristrasna kruševačka medijska scena, kojom suvereno vladaju dva srpska medijska magnata: Bratislav Gašić, potpredsednik SNS-a i vlasnik ovdašnje TV Plus, i Radoica Milosavljević, koji je od oktobra prošle godine vlasnik regionalne Radio-televizije Kruševac. Milosavljević je inače, prema sopstvenim rečima, i dalje blizak SPS-u, čiji je funkcioner bio u prethodnim decenijama, ali kruševački socijalisti to demantuju i veruju da su naprednjaci njegova nova opcija.
   
Programi RTK i TV Plus, osim centralnih informativnih emisija, nemaju ustaljenu i javno objavljenu programsku šemu, ali i na jednoj i na drugoj najviše minuta u izbornom bloku pripada Srpskoj naprednoj stranci. I jedna i druga direktno prenose predizborne mitinge SNS-a u gradovima Srbije (Šabac, Leskovac… ) pod oznakom „predizborni program“. Takođe, i jedna i druga su „propustile“ da izveste o tribini Demokratske stranke na kojoj je gostovala Aleksandra Jerkov ili o tribini Pokreta Dosta je bilo, gde je govorio Saša Radulović.

Gradsko je stranačko – i obrnuto

„Gradonačelnik Kruševca obišao je sa saradnicima infrastrukturne radove u mesnim zajednicama… Obilasku ovih sela prisustvovao je i prethodni gradonačelnik i potpredsednik SNS-a Bratislav Gašić“ najčešće su rečenice koje se ovih dana čuju u centralnoj informativnoj emisiji Radio-televizije Kruševac. U pojedinim slučajevima bivši gradonačelnik Gašić u izjavi pred kamerama objasni i koliko je para iz budžeta izdvojeno za te radove, što iz lokalne, što iz republičke kase, te šta će se još raditi u naredna dva meseca.

*
Bratislav Gašić i Predrag Marić u Kruševcu / Foto: FoNet 

Delegaciju koja obilazi radove obično čine i direktori republičkih i lokalnih javnih preduzeća, a povremeno i rukovodstvo gradskog odbora naprednjaka. Ovi prilozi zauzimaju prve minute regionalnog dnevnika, vidno mesto na sajtu ove medijske kuće, a ima ih i na „Jutjub“ kanalu.

U drugoj varijanti novinari su ti koji ispričaju šta se sve gradi u mesnim zajednicama, a predstavnici mesnih zajednica objasne šta je sve urađeno i unapređeno u prethodne četiri godine.

Osim naprednjaka, koji su i jedini oglašivači u političkom marketingu svih televizija, na RTK se u izbornom bloku prethodnih nekoliko dana mogao videti prilog o proglašenim izbornim listama na lokalu, kao i prilog o Grupi građana Miodrag Đidić – za Kruševac (pod tim nazivom na lokalne izbore izlazi Gradski odbor stranke Zajedno za Srbiju). Relevantno ili ne, tek Đidić je advokat Radoice Milosavljevića.

*
Radoica Milosavljević / Foto: Printscreen 


Inače, Radio-televiziju Kruševac Milosavljević je kupio za 14.000 evra, dok je ugovor o kupoprodaji potpisao samo nekoliko sati pre nego što je ova medijska kuća na konkursu Grada Kruševca za sufinansiranje projekata od javnog interesa dobila 2.100.000 dinara iz gradskog budžeta. U trenutku privatizacije broj zaposlenih smanjen je na trećinu, a u ovom trenutku njihove plate kasne nekoliko meseci. Na lokalnoj izbornoj listi naprednjaka je i novinarka Radio-televizije Kruševac, koja povremeno urednički potpisuje Dnevnik i vesti.

Isto to, samo malo drugačije

Na TV Plus, koja je od 2005. u vlasništvu Bratislava Gašića, centralna informativna emisija „Globus“ najčešće počinje vestima o tome šta trenutno radi i kaže premijer Aleksandar Vučić, a potom slede prilozi o obilasku radova koji naizmenično počinju rečima „Potpredsednik SNS-a u pratnji gradonačelnika Kruševca…“ ili „Gradonačelnik Kruševca u pratnji potpredsednika SNS-a…“.

Ovih dana u Kruševcu je boravio i ministar Aleksandar Vulin, koji je prilikom posete Gerontološkom centru dao izjavu za medije, potom i specijalnu izjavu TV Plus kao lider Pokreta socijalista, a tom prilikom govorio je o kvalitetima kruševačkih naprednjaka. Izjava je emitovana kao sastavni deo priloga o ministarskoj poseti.

Ova televizija ima i emisiju „Razgovor s povodom“, koja se kao kratka informativna forma emituje više puta dnevno, najčešće posle „Globusa“. Poslednja tri izdanja „Razgovora s povodom“ činili su snimak konferencije za novinare Srpske napredne stranke i Vulinova stranačka izjava, koja je emitovana dva dana zaredom.

Izborni blok na ovoj televiziji u proteklih nekoliko dana sadržao je samo jedan prilog – prilog o donaciji koju je Bratislav Gašić, kako je u petominutnom prilogu sam objasnio, zajedno sa premijerom, a uz pomoć prijatelja, obezbedio za kruševačku opštu bolnicu.

Televizija Plus je više od dve godine u blokadi i radi preko produkcijske kuće ADD Production, koja je takođe u vlasništvu porodice Gašić.

Treća sreća?

Nešto više balansa u minutima posvećenim učesnicima u izbornoj trci, bar na prvi pogled, imaju zaposleni u lokalnoj TV Jefimija, koja slovi za naklonjeniju opozicionim političkim opcijama. Izborni program Jefimije razlikuje se od programa prethodne dve medijske kuće po informacijama da je Levica Srbije imala uličnu akciju i da su socijalisti održali predizborni skup.

I na ovoj televiziji prvi minuti posvećuju se neobično živahnoj aktivnosti lokalnog rukovodstva, ali se izbegava pominjanje pratnje stranačkih funkcionera. Ipak, kadrovi koji pokrivaju te priloge demantuju stidljivi pokušaj distanciranja od ove funkcionersko-stranačke simbioze.

Portali – na opušteno

„Tokom predizborne kampanje u sklopu redovnog emitovanja vesti Nova Pobeda ne objavljuje stranačka saopštenja osim ako nisu ugovorena marketinški, a tada će nositi naznaku ’predizborni program’. Nismo u mogućnosti da finansiramo odnose s javnošću bilo koje stranke“, stoji na portalu, koji je, kako je u svom uvodniku objasnio glavni i odgovorni urednik Igor Aleksić, nastao s namerom da sačuva ime kruševačkog nedeljnika, ugašenog posle sedam decenija i neuspele privatizacije, te da pomogne kolegama koje su u tom nedeljniku radile.

Ovaj tekst preuzet je sa sajta cenzolovka.rs