Početna Članci Aktuelno Analize Neravnopravna kampanja i mnogo nepravilnosti smanjuju poverenje u izborni proces
izbori

Neravnopravna kampanja i mnogo nepravilnosti smanjuju poverenje u izborni proces

Istinomer je u kampanji beležio brojne nepravilnosti poput skupljanja sigurnih glasova koje je pratila neovlašćena obrada podataka o ličnosti, funkcionerska kampanja, neravnomerna zastupljenost kandidata u medijima kao i primere neuređenog biračkog spiska.


Tokom izbornog dana CRTA posmatračka misija “Građani na straži” podnela je tri krivične prijave protiv NN lica u Temerinu, Novom Sadu i Beočinu nadležnom Tužilaštvu u Novom Sadu zbog kupovine glasova. Iz misije poručuju da je na redu Tužilaštvo u Novom Sadu koje treba da proceni da li ima osnova za dalje procesuiranje.
 

Tokom celog izbornog dana građani su obaveštavali “Građane na straži” o nepravilnostima na biračkim mesetima, a posmatrači ove misije uočili su nepravilnosti na tri odsto biračkih mesta što je za jedan odsto manje nego na vanrednim parlamentarnim izborima 2016. godine. Te nepravilnosti, kao i u prethodnom izbornom ciklusu, odnose se na neproveravanje ličnih isprava birača pre glasanja, nekorišćenje nevidiljivog spreja, pravljenje paralelnih spiskova sa imenima i prezimenima izašlih na glasanje van biračkog spiska, kampanju na manje od 50 metara od biračkom mesta.  Na ukupno 27 odsto biračkih mesta zabeleženi su pojedinačni slučajevi da građani nisu mogli da se se pronađu u izvodu iz biračkog spiska na biračkom mestu. Iz posmatračke misije ipak poručuju da ove nepravilnosti ne mogu bitno uticati na izborne rezultate.



Nedeljkov je kazao da je predizborna kampanja za predsedničke izbore bila kratka, intenzivna, sa neravnomernom medijskom zastupljenošću, navodima o pritiscima na birače, različitim oblicima zloupotreba javnih resursa i uz veoma ograničenu kontrolu nezavisnih tela.  

Kampanja neravnopravna, kupovina glasova, neuređen birački spisak

Iz posmatračke misije su poručuli da je izostanak reakcija brojnih tela koja bi trebalo da učestvuju u izbornom procesu, poput REM-a, uticalo na malo poverenje građana u izborni proces. Tako smo u nekoliko navrata pisali o funkcionerskoj kampanji, a utvrdili smo da je Vučič u prvih deset dana kampanje održao devet mitinga pre kojih je uvek iskoristio priliku da u svojstvu premijera obilazi i otvara fabrike, deonice autoputeva. Agencija za borbu protiv korupcije reaguje na ove slučajeve, ali samo po prijavama građana. Ipak, nije poznato da procesuiran niti jedan slučaj kada je utvrđeno da je neki funkcioner koristio svoju funkciju radi predizoborne promocije. 



Istinomer je zabeležio i niz nepravilnosti poput skupljanja sigurnih glasova koje je pratila neovlašćena obrada podataka o ličnosti, kao i primere neuređenog biračkog spiska.



U prvom izveštaju o toku izborne kampanje Transparentnosti Srbija navodi se da je funkcionerska kampanja predsednika Vlade Srbije i kandidata devet vladajućih stranaka Aleksandra Vučića dominantna odlika ove izborne kampanje. Medijska dominacija u informativnim programima koja nije zakonita, a zbog koje nije reagovao REM doprinela je neravnomernom predstavljanju kandidata na televizijama sa nacionalnom frekfencijom.
 
”U medijima je Vučić dominirao s jedne strane svojim aktivnostima kao premijer, od kojih je većina bila promotivna, a s druge strane dobio je impozantan prostor u blokovima posvećenim predizbornim aktivnostima zahvaljujući velikom  broju grandioznih promotivnih skupova na koji su dovožene pristalice iz drugih gradova. Vučić je takođe dobio gargantuovski prostor u programima više nacionalnih, regionalnih i lokalnih privatnih komercijalnih TV stanica (od posmatranih Pink pre svega, ali i Studio B) u posebnim emisijama i prilozima, delom o njegovim aktivnostima u svojstvu premijera, a delom i u emisijama koje su nazivane "predizborne debate" a koje su u celosti bile posvećene Vučiću i predstavljale ga isključivo u pozitivnom kontekstu”, stoji u izveštaju Transparentnosti Srbija.