Monitoring medija pokazuje da u Srbiji nema fer kampanje

Premijer Aleksandar Vučić apsolutno vlada naslovnim stranama dnevne štampe, a njegova prisutnost je i dalje natprosečna u medijskom sadržaju komercijalnih emitera, pokazao je drugi izveštaj o građanskom nadzoru izborne kampanje koji sprovode Novosadska novinarska škola, CRTA, Cenzolovka i BIRN. Lokalni mediji bliski strankama na vlasti otišli su još dalje u nekritičkom odnosu budući da emituju, u celosti, direktno, sve mitinge Napredne stranke od Kikinde do Zubinog Potoka, u sred dnevnika. Za emitere sa nacionalnom frekvencijom (s izuzetkom N1 koji se emituje na kablovskoj) kao da nisu izbori budući da se u jutarnjem programu razmatraju kvazi neutralne, funkcionerske teme, a u goste pozivaju novinari koji se inače ne bave izborima.     
Autori izveštaja saglasni su u oceni da domaći mediji nisu prošli test o balansiranom izveštavanju u izbornoj kampanji, te da je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) svojom odlukom da ne reaguje na kršenja propisa, i ovog puta dobrovoljno odustalo od svog posla.    
“Kampanje u svetu su mnogo uljudnije nego kod nas. Evropa se naučila šta se radi tokom kampanje. U Francuskoj ne smete da slikate političara ni blizu vlade ili državnih zastava. Ministri u vreme tehničke vlade ne mogu da rade ovo što rade kod nas, a mediji ne izveštavaju o otvaranju puteva, međunarodnim posetama jer se sve to može smatrati prećutnom podrškom”, kazala je profesorka Dubravka Valić Nedeljković iz Novosadske novinarske škole.
Inače, Novosadska novinarska škola, u saradnji sa više lokalnih organizacija rukovodi timom od 50 istraživača, nadgledala je rad ukupno 107 medija.
Novinarka Tamara Skrozza je ispred Centra za istraživanje, transparentnost i odgovornost (CRTA) i Cenzolovke predstavila nalaze istraživanja 128 naslovnih strana – osam dnevnika i nedeljnika Nin i Vreme, kao i nalaze praćenja jutarnjeg programa na RTS, Pink i N1 u periodu 26. mart – 11. april. BIRN Srbija je bio zadužen za analizu strateških diskursa lidera stranaka.
*

“Vućić je sa 28 naslovnih strana ubedljivo šampion. Iznenađenje je što nema naslovne gde je on prikazan negativno ili se kritikuje – samo jedna i to više sarkastična”, kazala je Skrozza dodajući da je premijer imao 15 naslovnica koje prenose njegovu izjavu.
U prvih sedam dana, premijer je imao veliku konkurenciju u Vojislavu Šešelju sa ukupno 18 naslovnih strana, od čega 9 neutralnih, a pet pozitivnih. Međutim, nakon dominacije u prvoj nedelji, lidera radikala sad ima sve manje, dodala je Skrozza.
Kako je rekla, lider Socijalistike partije Srbije Ivica Dačić je poslednjih dana glavna konkruncija premijeru Vučiću, sa ukupno 14 strana, a od toga mu je samo poslednjih sedam dana pripalo 11 naslovnica. Na sedam je prikazan neutralno, a na pet negativno.
Što se tiče opozicije, najviše naslovnica ima član DS Dragan Šutanovac sa šest pojavljivanja, a zatim sledi Borko Stefanović, lider Levice Srbije, i to zbog promene imena.
Analiza delova emisija tipa “prelistavanje” na jutarnjem programu TV Pink, RTS i N1 pokazala je da među gostima ima manje novinara nego što bi se očekivalo, a kad ih ima biraju se “sigurni gosti”.
Kako je rekla, na TV Pink u 16 emisija jutarnjeg programa, gostovala su samo četiri novinara, ali niko nije govorio o izborima. Na RTS i N1 je situacija drugačija, ali se na RTS biraju gosti kojima politika i izbori nisu deo posla. U 17 jutarnjih programana RTS, bilo je 12 novinara, ali iz redakcija Blic žena, Biznis magazin, Sportski žurnal, što znači da cilj urednika nije bio da se priča o politici.
Skrozza je ironično primetila da je to dobra strategija, jer je TV Pink jednom pozvala Ivana Ivanjija koji je rekao: “Neću glasati za Vučića, zašto me tako gledate?”
Zanimljivo je da su teme razgovora u jutarnjem programu RTS neutralne, tj. funkcionerske, čak i kada gostuju novinari specijalizovani za pojedine oblasti, rečeno je na predstavljanju izveštaja. Na primer, sa gostima se razgovaralo o pojeftinjenju nafte, zapošljavanju kod stranih investitora, pregovorima oko Fijata, ponudi za Železaru, ali ne i o penzijama, cenama i potrošačkoj korpi. Sa druge strane, svetao primer je N1 u čijem program gostuju novinari Danasa, Vremena, CINS-a, koje inače drugi mediji ne zovu.
U lokalnim medijima, naročito onim u vlasništvu Radoice Milosavljevića, kršenja etičkog kodeksa novinara i ostalih medijskih propisa koji se odnose na kampanju i objektivno predstavljanje svih političkih opcija su očigledna, naročito je naglašeno na konferenciji. Citirajući neke od tekstova na Cenzolovci čiji su autori novinari iz unutrašnjosti, Skrozza je navela da RTV Pančevo u vlasništvu Radoice Milosavljevića prenosi sve mitinge SNS- a i primer je neobjektivnosti. Sličnu praksu sprovodi RTV Kragujevac, takođe u vlasništvu Milosavljevića, koji je prenosio mitinge SNS iz Zubinog Potoka i Kikinde.
Dominacija SNS
Analiza debatnih i magazinskih emisija na komercijalnim televizijama tokom 15 dana, pokazala je da je u sedam odsto programa tema politika i ideologija. Politički protivnici su takođe stali u sedam odsto, ekonomija je predmet u 17 odsto programa, a pitanja iz prošlosti (haški sud, presude) čak 22 odsto programa. Sa druge strane, teme u debatnim emisijama na lokalnim televizijama su izbalansiranije. Zanimljvo je da u nedeljnicima, na lokalnom nivou, izborne procedure zauzimaju najviše prostora što je, prema oceni profesorke Valić Nedeljković, “van pameti”, jer su već predate liste, i o tome je trebalo pisati ranije. Ona je podsetila da građani Vojvodine i dalje ne znaju da je promenjen izborni sistem u severnoj pokrajini.
*

Kad je reč o zastupljenosti stranaka u TV sadržajima, ukupan procenat zastupljenosti premijera Vučića i partnera iz vlade, jednak je svim strankama zajedno na javnim servisima, pokazalo je istraživanje Novosadske novinarske škole. Preciznije rečeno, SNS je dobio 28 odsto sadržaja, SPS 22 odsto, DS 11 odsto, SDS je takođe pripalo 11 odsto, a svim ostalim strankama pripalo je 28 odsto. Kod komercijalnih emitera, SNS zauzima 46 odsto programa, SPS je na drugom mestu sa 10 odsto, dok je DS-u, SPS-u i SRS pripalo po pet odsto.
U nedeljnicima na nacionalnom nivou, 33 odsto sadržaja pripada SNS-u, SPS-u 10 odsto, a DS-u 15 odsto. U nedeljnicima na lokalnom nivou, SNS je dobila gotovo polovinu ili 46 odsto prostora. Kako je rekla Valić Nedeljković, to je vredno pažnje, jer se očekuje da lokalne partije zauzmu najviše prostora. Međutim, reč je o sadržajima koji su vezani za SNS na republičkom nivou, a ne za lokalne odbore ove stranke.
Negativna kampanja se nastavlja, a dosadašnjim akterima SRS protiv SNS-a, SNS protiv DS, Pokret socijalista protiv DS, pridružio se SPS protiv SNS-a, i sada DS protiv SNS-a.
Analiza je pokazala da je kampanja i dalje siromašna spotovima, trenutno 20 u poređenju sa 16 iz prethodnog monitoringa.
“Ovo je očito kampanja orkestriranog fleša, što znači da će svi poslednje sedmice kampanje gurnuti spotove”, primetila je Valić. Kako je rekla, najviše spotova, četiri različita, zabeležena su kod SNS-a, dok ostale stranke kao što su DS, SPS, Dveri, imaju jedan ili najviše dva spota.
Različite strategije
Lideri stranaka imaju različite diskursne strategije u kampanji, pokazali su prvi nalazi istraživanja BIRN-a. Prema rečima Tanje Maksić, koja je istraživala kako stranke komuniciraju sa biračima i kakve poruke šalju u informativnim programima RTS, Pink i B92, trend je da se kampanja vodi van izbornog bloka, kroz državni marketing.
Lakši ulazak u medije imaju nosioci funkcija, a premijer Vučić, čak i na zasad malom obrađenom uzorku, sam ima 49 izjava u trajanju od 25 minuta, a od toga dve trećine u vanizbornom bloku gde se prate funkcioneri. Takve vesti poput onih o otvaranju deonica i presecanjima traka, za građane nemaju nikakvu infomativnu vrednost, kazala je ona.
Ključni ton kampanji daje premijer Vučić, a glavne teme su ekonomija i položaj Srbije u svetu i regionu. Kad je reč o diskursnim strategijama, u opoziciji kod lidera DS Bojana Pajtića dominira strategije direktne ocene tj. kritike stranke na vlasti, ali se u isto vreme ne pravi otklon u odnosu na greške iz vremena sopstvene vladavine i ne nude rešenja, ukazala je Tanja Matić iz BIRN-a.
Kod Ivice Dačića dominira strategija zaklanjanja iza autoriteta (Slobodana Miloševića), a kod premijera Vučića nekoliko strategija: politički narcis, zaštitnik, podela na dobre i loše momke i žrtvovanje u ime zajednice.
Učesnice konferencije smatraju da bi posle kampanje trebalo od REM-a zatražiti da bude proaktivniji i da napravi nova pravila izveštavanja medija tokom predizborne kampanje, budući da su postojeća pravila vrlo komotna za tumačenje.