Kada vide „srpski mercedes“ kupovaće ga u celom svetu

Posle kupovine 30 „srpskih mercedesa“ – autobusa proizvedenih u fabrici Ikarbus na mercedesovoj šasiji, GSP je najavio da će sledeći autobusi koje budu kupili biti sa MAN šasijom.
„Ikarbus sa Mercedesovom šasijom nije potpuno niskopodan. Naime na prva dvoja vrata jeste, ali su problem treća koja imaju četiri stepenika“, kaže za Večernje Novosti Željko Milković, direktor GSP.

Da li to znači da će „srpski mercedes“ izgubiti svog najboljeg i skoro jedinog kupca? Jer iako je iako je premijer Aleksandar Vučić rekao da će se „srpski mercedes“ prodavati na području cele jugoistočne Evrope za sada se ovaj autobus iz zemunske fabrike vozi samo po beogradskim ulicama. Svečano predstavljen u martu prošle godine ovaj ikarbusov autobus sa znakom nemačkog automobilskog giganta je, po rečima Aleksandra Vučića trebalo da bude „pokazatelj rasta industrijske snage Srbije”.

*
Predstavljanje „srpskih mercedesa“ ispred Starog dvora. / Foto: FoNet

Međutim, godinu i po dana od početka njegove proizvodnje prodato je 11 “srpskih mercedesa”. Pored jednog koji je kupila privatna kompanija “Ariva” i GSP Beograd će uskoro svoje putnike prevoziti sa ovim autobusima. Naima, danas je  obavljena primopredaja 10 novih solo niskopodnih autobusa GSP-u Beograd. Ovo je prvi lot od ukupno 30 solo vozila, čija je nabavka ugovorena u aprilu, a vrednost tog ugovora iznosi 5.549.964 evra. Isporuka sledećeg, drugog lota, kako je najavio GSP, biće izvršena 6. oktobra, a poslednjih 10 autobusa, odnosno treći lot, biće isporučen do 21. oktobra ove godine.

Premijer Aleksandar Vučić je na primopredaji rekao da je “Ikarbus” bila uništena firma, koja je od 1.300 radnika svedena na 200 zaposlenih, ali da se sada situacija u toj fabrici popravlja. Kako je rekao, trenutno u fabrici radi 300, a biće zaposleno još 30 radnika, dok su ove godine prihodi bili 18 miliona evra, a prošle 1,5 miliona evra, što govori da su prihodi uvećani 15 puta.
Tanjug, 24. 09. 2015. godine
“To je pokazatelj da možemo da napredujemo u mnogim oblastima”, rekao je Vučić

  
*
Siniša Mali i Aleksandar Vučić / Foto: FoNet

Saradnja “Ikarbusa” i namačkog “Mercedesa” na prototipu novog autobusa počela je još u novembru 2013. godine. “Ikarbus” je prošao sve kontrole mercedesovih stručnjaka i na kraju postao strateški partner Nemcima.

Istinomer, 10. 2. 2014. godine
“Mi ćemo postati jedan od ‘Mercedesovih’ ovlašćenih, kako se to kaže, bodibildera. Od njih ćemo dobijati šasiju i na njoj sklapati autobus. To je dugoročni ugovor, a ‘Mercedes’ je definitivno najbolje strateško rešenje. Bez jakog partnera nemoguće je da izađete na strana tržišta“, rekao je za Istinomer Aleksandar Vićentić, generalni direktor “Ikarbusa”.

Kritike posla u vezi sa proizvodnjom “srpskog Mercedesa” prvi je izneo Saša Radulović, bivši ministar privrede. On je rekao da nemačka kompanija, u stvari, neće investirati u novi autobus nego će samo prodavati šasiju.
Te kritike su se ispostavile kao tačne i kako je sam generalni direktor Aleksandar Vićentić rekao u intervjuu za Istinomer, “Ikarbus” šasije koje kupuje od “Mercedesa” plaća unapred: 

Istinomer, 29. 5. 2015. godine
Ipak, čini se da nije do kraja jasno da li „Mercedes“ nešto ulaže u tu saradnju sa „Ikarbusom“ ili se samo radi o tome da kupujete njihovu šasiju?
Sa „Mercedesom“ imamo poslovno-tehničku saradnju. Ne može bilo ko da dođe i kupi „mercedesovu“ šasiju i da na njoj nešto pravi. Oni su u ovu saradnju uložili svoje ime i znanje.
A da li ulažu novac?
Ne.
Kada „Ikarbus“ mora da plati šasije koje dobije od „Mercedesa“?
Njihovo ulaganje je i to što šalju svoje stručnjake o svom trošku.
Dakle, da li šasije plaćate čim ih preuzmete ili tek kada prodate autobuse?
Kao što to činimo kada sarađujemo sa stranim firmama – plaćamo unapred. Sarađujemo sa stotinak kompanija iz inostranstva i uvek uplatimo novac unapred.
Ali, zar nije mogao da se napravi dogovor da se plaća nakon prodaje autobusa? To bi vam olakšalo poslovanje.
Napravljen je takav dogovor i smatram da je velika čast za „Ikarbus“ da sarađuje na takav način sa „Mercedesom“

U javnosti se stekao utisak da će “Mercedes” čak kupiti zemunsku fabriku. Istinomer se bavio ovim pitanjem ocenjujući izjavu premijera Vučića da nikada nije rekao da će “Mercedes” kupiti “Ikarbus”.  I zasta Vučić nikada nije najavljivao prodaju i privatizaciju “Ikarbusa” već je pričao o strateškom partnerstvu.

Otvoreni Parlament, 2. 7. 2015. godine
“Ja nisam rekao nikada da će “Mercedes” da kupi “Ikarbus”. Ja sam bio na otvaranju kada je bio direktor “Mercedesa” zajedno sa mnom, na otvaranju pogona koji je trebalo da predstavlja i koji danas predstavlja strateško partnerstvo između “Mercedesa” i “Ikarbusa” a ne privatizaciju i kupovinu od strane “Mercedesa”.

Kritičan trenutak za “srpski Mercedes” i za fabriku Ikarbus bio je krajem maja ove godine kada je isticala zaštita od poverilaca koju su imale firme u restrukturiranju. Generalni direktor Vićentić je rekao u intervjuu Istinomeru da je moglo doći do zatvaranja fabrike da tada Vlada Srbije nije produžila zaštitu za kompanije od strateškog značaja među kojima se našao i “Ikarbus”.
Istinomer, 29. 05. 2015. godine
Ističete da je ceo posao sa „Mercedesom“ mogao da propadne, a fabrika da bude zatvorena da Vlada nije „Ikarbus“ stavila na listu i omogućila mu produžetak zaštite od naplate dugova i posle 31. maja.

Bez obzira na to što smo fabrika koja ima proizvodnju, bili bismo zatvoreni već 1. juna. Poverioci bi u pokušaju da naplate dugove blokirali naše račune i to bi značilo da više ne možemo da poslujemo. Ovaj zakon bukvalno znači spas za „Ikarbus“, za sve naše zaposlene i sve dobavljače

Pored toga što prodaja nije išla očekivanim tempom premijer Vučić je na primopredaji 10 novih “srpskih Mercedesa” rekao da očekuje proširenje tržišta.
Tanjug, 24. 9. 2015. godine
“Kada budu videli te autobuse u Beogradu, Novom Sadu i mnogim gradovima Srbije, moći ćemo da ih prodajemo i na drugim mestima u svetu”, naveo je premijer, ocenjujući da su autobusi odlično dizajnirani.